Proximus-CEO: ‘Cloud is een enabler voor veel andere zaken’
Ongeveer anderhalf jaar staat Dominique Leroy aan het hoofd van Proximus. Tijdens ons interview bevestigt Leroy haar reputatie van een CEO die vlot maar discreet communiceert. Iemand die kordaat is, maar ook vriendelijk en perfect tweetalig. Een tegenpool van voorganger Didier Bellens dus.
Tot dusver reed Leroy een vlot parcours. Al staat ze voor een heleboel uitdagingen. “Ik geloof heel veel in de combinatie van het zogenaamde internet of things en big data.”
De zakelijke markt is in technologisch opzicht erg divers. Waar denkt u de komende jaren te kunnen groeien?
Dominique Leroy: “De zakelijke markt is voor ons een absolute groeimarkt. Ik zie hier meer en meer opportuniteiten in domeinen als cloud, the new way of working, internet of things en big data. Allemaal evoluties die in eerste instantie voor bedrijven van tel zijn. Ik zie ook de vraag naar connectiviteit verder groeien. Weet bijvoorbeeld dat het verbruik in mobiele data elk jaar verdubbelt. In de bedrijfsmarkt loopt het nog zo’n vaart niet, mede omdat bedrijven zich zelf ook beperkingen opleggen, maar ik zie die groei in mobiele data daar ook snel gebeuren. Tegelijk nemen we initiatieven om werk en privé gescheiden te houden. Zo lanceerden we onlangs de dienst waarbij u twee nummers op één simkaart kan krijgen. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld ’s avonds hun professioneel gsm-nummer afsluiten, maar zijn privé wel nog bereikbaar.”
Kan u één IT-trend vooropstellen voor bedrijven. Waar moeten bedrijven rekening mee houden?
“Cloud is heel belangrijk. Het is een enabler voor heel veel zaken, en we zijn ook voor kmo’s erg actief om IT als dienst aan te bieden. Daarnaast zie ik het fenomeen van hybrid cloud erg opkomen. Wij nemen er verscheidene initiatieven in, getuige daarvan onze samenwerking met Cisco rond Intercloud. Maar als er één domein is waar ik ook veel in geloof, dan is het de combinatie van het zogenaamde internet of things en big data. Geconnecteerde objecten kunnen bedrijven heel veel voordelen bieden. Een bedrijf dat bijvoorbeeld ophalingen doet kan op basis van de sensoren inschatten wanneer bijvoorbeeld een vuilnisbak vol is. Een winkel wordt op basis van dergelijke sensoren verwittigd wanneer een frigo dreigt uit te schakelen. Dergelijke technologie biedt een enorme winst in efficiëntie en productiviteit.”
Hoe speelt u voor uw klanten zelf in op al deze evoluties?
“Wij hebben binnen onze organisatie reeds een aantal veranderingen doorgevoerd, en de focus op de klant staat daarbij centraal. We hebben teams die zich richten op kleine bedrijven en op middelgrote bedrijven. Er zijn teams die zich richten op bepaalde industrieën. En we focussen meer op innovatie. Onze producten moeten bijvoorbeeld ook technologie-agnostic zijn. Ze moeten zowel op vaste verbindingen, mobiele verbindingen en wifi kunnen werken. Om zoiets te bewerkstelligen, moet je organisatie er op afgestemd zijn.”
Heeft Proximus voldoende te bieden aan een Belgisch bedrijf dat internationaal actief is, met buitenlandse vestigingen? Zodra de context wat internationaler wordt, is het voor jullie veel moeilijker om te concurreren.
“Dat klopt. Maar wij maken afspraken met andere landen om daar bijvoorbeeld telecomverbindingen te verzorgen. Vaak krijgen wij dergelijke vragen ook van buitenlandse bedrijven voor de Belgische markt. Dus er is best wel een internationale samenwerking. Maar om voor een internationaal georiënteerd bedrijf in het buitenland alle connecties te verzorgen, dat ligt voor ons inderdaad moeilijker. Proximus is op Europees vlak inderdaad een kleine speler. Al is Luxemburg voor ons erg belangrijk. En zijn wij met Telindus Nederland ook erg goed in dat land vertegenwoordigd.”
Is Proximus in zijn huidige vorm voldoende gewapend voor de toekomst? Is een samengaan met een andere internationale partij, zoals het Nederlandse KPN, op termijn niet onvermijdelijk?
“Ik ben voor samenwerking, maar ik ben niet overtuigd van grote fusies over de landen heen. Als je een overname doet, moet je waarde creëren. Ik stel vast dat Vodafone, die erg actief is in andere landen, daar weinig synergie uit haalt. De best presterende telecomoperator in Europa is Swisscom, en hun focus is toch vooral puur op de thuismarkt. Wij doen het zelf ook behoorlijk goed. Bovendien is het geen wil van de Belgische staat om Proximus van de hand te doen. Ook al weet je nooit wat de toekomst brengt.”
Heeft Proximus, zoals u zelf onlangs opmerkte, de Vlaamse bedrijfsklant de voorbije jaren niet wat verwaarloosd?
“Dat vind ik niet. Ook in Vlaanderen hebben we voor de bedrijfswereld erg goede oplossingen kunnen leveren, en we hebben daar met onze oplossingen en diensten zeer goed gepresteerd. Niemand levert in deze markt dezelfde kwaliteit als wij. Mijn opmerking ging vooral over de perceptie van ons bedrijf in de Vlaamse markt. Die perceptie was niet altijd goed, vooral bij de eindklanten en voor consumentenproducten. Daar ben ik me van bewust.”
Is het een moeilijke taak om een bedrijf als Proximus te leiden? Er was onlangs controverse over de mogelijke komst van politicus Karel De Gucht in de raad van bestuur. Lijkt me allemaal niet simpel.
“Ik hoor vaak dat Proximus politiek zou zijn aangestuurd, maar ik heb dat zelf nog nooit zo ervaren. We leiden ons bedrijf als een privébedrijf. Het is ook logisch dat de overheid als aandeelhouder een bestuurder mag aanduiden. Ik heb in mijn leven al in en mét een behoorlijk aantal privébedrijven gewerkt, en ik merk daar geen verschil met Proximus.”
Het directiecomité bij Proximus is met uzelf en met de nieuwe CFO vrouwelijk ingevuld. Ziet u zich wat dat betreft als voorbeeldbedrijf in een ICT- sector die toch erg mannelijk is ingevuld?
“Het is niet dat wij bewust een voorbeeldfunctie hebben. Het klopt dat de ICT-sector weinig vrouwen telt, zeker in technische functies. Maar ik zie bij Belgische IT-bedrijven toch wel wat vrouwen in topfuncties, zelfs bij onze concurrent (glimlach). Ik hoop dat deze gezonde en natuurlijke evolutie zich doorzet. Al pleit ik persoonlijk voor meer diversiteit in het algemeen, ook etnisch, op de werkvloer. Als je dat vergelijkt met de VS, dan zie je daar veel meer diversiteit in bedrijven op alle mogelijke functies. Daar kunnen we in Europa en in België nog wat van opsteken. We zullen ons meer moeten openstellen, anders gaan we de juiste en nodige talenten niet meer vinden en ze mislopen.”
Op 25 juni (voormiddag en middag) organiseren ZDNet, Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer informatie op: www.businessmeetsit.be.
Op 25 juni (in de avond) vindt de feestelijke uitreiking plaats van de allereerste Smart Business Awards. Meer informatie vindt u hier: www.smartbusinessawards.be.