Facebook wil YouTube zijn
De sociale netwerksite Facebook droomt van meer: meer gebruikers, meer adverteerders en meer geld. Het gaat nu rechtstreeks de concurrentie aan met YouTube om het belangrijkste videoplatform te worden. De strijd kan lang en hard zijn, maar Facebook heeft er zin in.
Het bedrijf van Mark Zuckerberg richt zich in de eerste plaats op grote spelers: NBA, Fox Sports en Funny or Die krijgen 55 procent van de inkomsten aangeboden, hetzelfde percentage als YouTube biedt. Facebooks belangrijkste argument is begrijpelijk: als sociaal netwerk halen zij een groter bereik dan een website die zich uitsluitend toelegt op filmpjes.
De algoritmes die werkzaam zijn op Facebook kunnen bovendien nog een extra incentive zijn voor geïnteresseerden: terwijl gebruikers bij YouTube moeten zoeken op specifieke titels, publiceert Facebook links waarvan het denkt dat jij ze interessant zal vinden, gebaseerd op de pagina’s die je regelmatig bekijkt.
Wanneer je dan klikt op een video die je interessant vindt, zal je worden omgeleid naar een pagina met ‘suggested video’s’ waar gelijkaardige filmpjes op staan. Wanneer je dan bijvoorbeeld op een filmpje van een vriend klikt, zal je op die pagina meer filmpjes van hem kunnen vinden. Wanneer je op een filmpje van een merk klikt, kom je op een pagina met commerciële partners.
Op deze pagina’s zullen dan advertenties staan, die al dan niet automatisch beginnen te spelen. Van deze advertenties komen dan de inkomsten die gedeeld zullen worden. Aangezien er grosso modo één advertentie per drie posts verschijnt op Facebook, zal de 55 procent verdeeld worden volgens de duur die de gebruiker naar de respectievelijke filmpjes keek. Een filmpje dat langer bekeken werd, zal dus meer opleveren.
De gewone man zal echter niets verdienen met deze nieuwe strategie: enkel officiële partner van Facebook zullen iets kunnen incasseren. De nieuwe functie zal de komende weken eerst beschikbaar zijn via iOS, later volgen Android en de webversie.