Alibaba verbreekt eigen koopjesrecord op Singles’ Day
Op Singles’ Day verkocht Alibaba voor 25 miljard dollar aan artikelen, omgerekend 21 miljard euro. Daarmee draaide de e-commercereus 39 procent meer omzet ten opzichte van 2016. In 24 uur vonden maar liefst 1,48 miljard transacties plaats, waarbij het gros doorging op Alibaba’s consumentenmarktplaats Taobao en B2C-platform Tmall.
Het totale koopjesbedrag zet nogmaals in de verf hoe Alibaba waanzinnige proporties aanneemt, zeker vergeleken met andere online retailers zoals Amazon. Amazons eigen koopjesdag, Prime Day, bracht volgens analisten dit jaar zo’n 1 tot 2 miljard dollar op, een fractie van wat Alibaba verzette gedurende Singles’ Day.
Singles’ Day werd oorspronkelijk in China uitgevonden door een groepje jongeren die hun vrijgezellenbestaan wilden vieren. De datum werd al snel opgepikt door Alibaba, die een mooie kans zag om kopers te lokken met kortingen, waardoor de dag uitgroeide tot een nationaal fenomeen. Zelf noemt Zhang Single’s Day de Chinese tegenhanger van Black Friday. Ook in onze streken springen online retailers op de kar. Zo vierde ook bol.com afgelopen Singles’ Day.