Online bankieren met je stem
Online bankieren is synoniem aan het onthouden van ingewikkelde pincodes en wachtwoorden. Maar dat kan nu makkelijker. De Nederlandse bank ING laat gebruikers van zijn applicatie voor internetbankieren nu hun bankzaken doen door gebruik van hun stem.
De technologie valt te scharen onder biometrische identificatiesystemen. ING maakt gebruik van Nuance’s Nina, dat al een paar jaar bestaat. Een video van het systeem is hieronder te vinden. Daarin zie je mensen die hun banksaldo checken met de zin ‘my voice is my password’ als verificatie.
Een veilig systeem, aangezien ‘brute force’ aanvallen niet werken, en pogingen om het systeem te kraken kunnen worden geregistreerd om de beveiliging nog verder te verbeteren.
De stembediening van de applicatie kan initieel worden gebruikt als alternatief voor het touchscreen. Je kan dan praten met Inge, zoals het stem herkennende gedeelte van de applicatie gaat heten. Deze functie is vanaf medio september beschikbaar voor ING-klanten. In de volgende fase zal je ook je stem als verificatie kunnen gebruiken. Deze functie wordt nu nog getest, en is naar verwachting volgend jaar beschikbaar.
Max Mouwen, Directeur Internet en Mobiel ING Nederland: “De smartphone wordt in de komende jaren nog belangrijker voor consumenten. Daar spelen wij op in met onze innovaties, in nauwe samenwerking met onze klanten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren. Zo kun je bijvoorbeeld met je stem in de app het IBAN-nummer voorlezen in plaats van intypen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt. Daarnaast wordt mobiel bankieren zo nog persoonlijker. Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren.”