EFF werkt aan krachtigere ‘Do Not Track’-optie
De Electronic Freedom Foundation werkt samen met Adblock, Medium, Mixpanel en DuckDuckGo aan een nieuwe ‘Do Not Track’-optie die er moet voor zorgen dat adverteerders je niet langer kunnen volgen doorheen het wereldwijde web. Momenteel bieden Firefox, Chrome en Safari al zo’n optie aan, maar toch slaagt Facebook er nog steeds in je te achtervolgen.
“De mislukking van gesprekken tussen de advertentie-industrie en privacy groepen om een compromis te bereiken rond DNT leidde tot een opmars van adblockers, met als gevolg gigantische verliezen voor internetbedrijven die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Tegelijk zorgde dit ook voor nog kwaadaardigere tracking methodes,” aldus Casey Oppenheim, CEO van Disconnect.
De nieuwe optie moet leiden tot privacybescherming van consumenten en aanzetten tot het respecteren van hun keuzes door adverteerders. De nieuwe DNT-functie zal daarom hand in hand gaan met ad- en tracker blockers om bezoekers van een website nog beter te beschermen van de snoodaards.