Aanbiedingwebsite 1DayFly.com vraagt uitstel van betaling aan
Er wordt soms gesproken over de druk die stenen winkels ondervinden, maar online is de concurrentie nog wel heviger, soms lijken faillissementen als regen uit de lucht te vallen. 1DayFly is een van de grootste aanbiedingswebsites van Nederland, al lijkt daar op korte termijn een einde aan te gaan komen. De website is inmiddels op zwart, klanten kunnen niks meer bestellen of annuleren. Het bedrijf dat onder leiding van Roderick Voerman in Den Haag gevestigd was, zal binnen korte tijd ook definitief het loodje leggen, zo is op te vatten uit het bericht op de website. Er zal namelijk ‘een dezer dagen’ een uitstel van betaling worden aangevraagd, waarna faillissement vermoedelijk onvermijdelijk zal zijn.
Onverwachte sluiting
Het is opvallend dat 1DayFly.com het moeilijk heeft om aan betalingsverplichtingen te voldoen. In 2017 behaalde het bedrijf, volgens de cijfers van Twinkle Magazine, nog een omzet van 8,57 miljoen euro; het is daarbij niet bekend hoeveel winst er behaald werd in de vier kwartalen van het jaar. Verders is het ons niet bekend of het bedrijf in zijn huidige format in de toekomst weer verschijnt. Er wordt in elk geval aangegeven dat er wordt gezocht naar een overnamekandidaat: “Wij doen er alles aan om een partij te vinden die de onderneming wil overnemen en de website zo snel mogelijk wil voortzetten.” Daar krijgen klanten hun geld natuurlijk niet mee terug, 1DayFly.com geeft wel aan dat gedupeerden het beste een e-mail kunnen sturen naar support@1dayfly.com: “Wij doen onze uiterste best de schade voor alle betrokkenen zoveel mogelijk te beperken.”
Dat er vooralsnog geen terugkeer is van het bedrijf blijkt wel uit een aantal zaken, zo heeft 1DayFly zijn affiliateprogramma’s volledig stopgezet. Verder zijn alle social-mediakanalen van de aanbiedingswebsite offline gehaald, ze zijn enkel nog via Google terug te vinden, maar eenmaal op de pagina aangekomen blijkt dat ze niet meer bestaan. Inmiddels neemt het bedrijf zijn telefoon ook niet meer op, en is het dus afwachten geblazen voor het definitieve bericht van een faillissement of -doorstart. Als laatste wil het bedrijf zijn klanten nog bedanken voor het vertrouwen de afgelopen jaren, zo is terug te lezen in het Duitse bericht op de startpagina van 1DayFly.