Nieuws

Lancering iOS 9 bedreigt traditionele internetmarketing

Met de lancering van iOS 9 is het nu ook mogelijk om reclame in Safari te blokkeren. De eerste cijfers tonen dat gebruikers daar ook gretig gebruik van maken, ook in België.

 
De laatste versie van Apples mobiele besturingssysteem bracht enkele opvallende nieuwigheden die het bedrijf met veel enthousiasme had aangekondigd, maar over één functie bleef Apple opvallend op de vlakte. De komst van iOS 9 brengt namelijk ook de ondersteuning van adblockers op Safari met zich mee, Apples browser.
 
En dat is een probleem voor veel bedrijven die steunen op traditionele internetreclame om hun producten aan de man te brengen bij mobiele surfers. De eerste cijfers tonen aan dat Applegebruikers niet te beschroomd zijn om van de nieuwe mogelijkheid gebruik te maken: adblockers Peace en Purify debuteerden in de top twintig betaalde apps van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, en ook in België staat Peace op plaats negen vandaag (Purify pas op 47). In de VS staat de app zelfs op nummer één.
 

Blanco cheque

Is het ondersteunen van adblockers door Apple de druppel die de emmer doet overlopen? Het blokkeren van internetreclame is immers al lang ingeburgerd op computers. De toekomst zal het uitwijzen, maar vaststaat dat verschillende gratis diensten hierdoor inkomsten zullen verliezen. Dat is vaak ook één van de meest aangehaalde argumenten tegen het verwijderen van advertenties: je bekijkt wel de content van een website, maar betaalt er de prijs niet voor in de vorm van reclame.
 
Marco Arment, de ontwikkelaar van adblocker Peace is het echter niet eens met die redenering, zo liet hij weten aan de Britse krant The Guardian: “We moeten ons hier niet schuldig over voelen. De “impliciete contract”-theorie dat we er mee instemmen om reclame te zien in ruil voor gratis content is ongeldig omdat we termen eerst niet kunnen inkijken – zodra we een link volgen, gaan onze browsers aan de slag en laden, transfereren en tracken alles dat is ingebed door de uitgever. Onze data, batterijleven, tijd en privacy worden met een blanco cheque opgenomen.”

Applebelgiebusinessios 9marketingpeace

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken