Antivirusbedrijf verkoopt jouw gegevens
Antivirusbedrijven bieden steevast gratis pakketten aan, naast de betalende software. Ze zijn hiertoe in staat dankzij advertenties en het verkopen van gegevens. Nadat de CEO van AVG op het Mobile World Congres 2015 in Barcelona beloofd had om hier transparanter in te worden, komt het die belofte nu na. Het resultaat is ontluisterend.
De nieuwe privacyverklaring is kort en zeer tot he point: het bevat slechts één A4. Daarin is AVG heel duidelijk: om de gratis software gratis te houden, verkoopt het bedrijf gegevens die het over jou en je computer verzameld heeft. Daaronder vallen mogelijke gevaren die zich op jouw toestellen bevinden, hoe je de software gebruikt, je taal en de fabrikant van je toestellen. Kortom: informatie die interessant is om gericht te kunnen adverteren.
Wachtwoorden
Daarnaast worden volgens onze moedersite ZDNet.com echter ook oppervlakkige beveiligingskenmerken verzameld. Niet wat je wachtwoord is, maar welk soort wachtwoord – we nemen aan dat dit dingen zijn als de moeilijkheidsgraad – en informatie die de gebruiker zou kunnen identificeren als tijdzone, locatie, postcode en de url die je naar de website van het bedrijf bracht.
Uiteindelijk worden enkele gegevens ‘versimpeld’ zodat het niet mogelijk is om een enkele gebruiker te identificeren, maar het blijft mogelijk om een regio te identificeren. AVG aanziet dit niet als een schending van de privacy. Deze data worden niet per se doorverkocht, maar doorgespeeld naar dochterondernemingen van de antivirusfabrikant.
Naar verluidt zullen gebruikers de mogelijkheid krijgen om bepaalde instellingen toch af te schermen, maar hoe of wat wordt pas bekend nadat de nieuwe privacyverklaring in voege treedt.