Content blockers in iOS 9 ook nefast voor Google Analytics
De nieuwe content blockers die je aan Safari kan toevoegen worden wel eens valselijk ad blockers genoemd. De blockers blokkeren inderdaad advertenties op sites, maar kunnen ook software als Google Analytics en andere trackers blokkeren. Een combinatie aan functies welke eenmaal geblokkeerd een grote streep door de rekening van veel bedrijven betekent.
Bedrijven vertrouwen namelijk op verschillende vormen van analytics om na te gaan hoe gebruikers met hun campagnes en andere inhoud omgaan. Op basis van deze inzichten kunnen bedrijven campagnes en inhoud op hun sites aanpassen, waardoor ze meer bezoekers kunnen genereren en de online ervaring voor hun klanten kunnen verbeteren. Deze extra bezoekers zullen echter niet langer zichtbaar zijn voor hen, aangezien bedrijven vertrouwen op trackers om het aantal bezoekers op hun site te meten.
Voor Apple zijn de content blockers echter wel een goede zaak. Op deze manier worden bedrijven namelijk naar de nieuwsapp van Apple, waarin geen inhoud wordt geblokkeerd, gelokt om hun advertenties toch nog aan de man te brengen. Uiteraard zal je hiervoor wel aan Apple moeten betalen. Zelfs wanneer weinig adverteerders hun aandacht naar de app van Apple verschuiven, zal het imago van Apple verbeterd zijn. De blockers versnellen namelijk het browsen voor Apple-klanten.
Op 23 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training rond het gebruik van Google Analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.