België leidt modernisering van het internet
Nergens ter wereld wordt er procentueel meer met ipv6 gesurft dan in het Belgenland. Volgens het State of the Internet-rapport van content delivery-bedrijf Akamai is 38 procent van de content-aanvragen in ons land afkomstig van een ipv6-adres. Ipv6 is de opvolger van het klassieke ipv4-IP-adres. Het IP-adres is het unieke adres dat een toestel krijgt toegewezen om zich kenbaar te maken op het internet.
Nummerplaat
Die adressen raken stillaan op, zodat een overstap naar ipv6 noodzakelijk is. Vergelijk het met de ingebruikname van een ander type nummerplaat, omdat de combinaties van het oude type stilaan uitgeput raken. Met een adoptiepercentage van 38 procent staat België wereldwijd aan de leiding wat betreft de overschakeling naar het modernere protocol. Vorig jaar in deze periode stond België ook al op één, toen met een omarmingspercentage van 19 procent. Op de tweede plaats komt Zwitserland met 23 procent, een stijging van 168 procent tegenover het vorige kwartaal.
Ook wat internetsnelheid betreft doet ons land het goed. Zeventien landen waaronder België kunnen prat gaan op een gemiddelde breedbandsnelheid van tien megabit per seconde of meer. Concreet ziet Akamai voor België een gemiddelde snelheid van 12,4 Mbps. In Nederland surft men gemiddeld tegen 15,2 Mbps.
Wereldwijd steeg de gemiddelde internetsnelheid tot 5,1 megabit per seconde, goed voor een stijging van 3,5 procent tegenover het eerste kwartaal van dit jaar. Vrijwel alle regio’s zien hun breedbandsnelheid er op vooruitgaan met uitzonderling van Zuid Korea, dat na een daling van 2,1 procent tegenover vorig jaar nog altijd een gemiddelde snelheid van maar liefst 23,1 Mbps kan voorleggen.
Pieken
De pieksnelheid gaat er met zo’n zeven procent op vooruit tegenover vorig jaar. Akamai noteert een gemiddelde pieksnelheid van 57,3 Mbps voor België. Nederland doet het met 60,9 Mbps nog beter. Roemenië scoort, net als vorig jaar, het hoogst binnen Europa. Het land gaat prat op pieken van meer dan 72 MBps.
De infrastructuur in ons land is volgens Akamai uitermate geschikt voor de groei van webshops. Het bedrijf anticipeert dan ook dat er jaarlijks zo’n 5.000 nieuwe webshops uit de grond zullen schieten. “Toch moeten Belgische bedrijven ook over de grenzen durven en blijven kijken”, klinkt het. “groeien is essentieel om concurrentieel te blijven.”