3 valkuilen in analytics die je strategie kunnen ondersneeuwen
Data verzamelen is voor een modern bedrijf cruciaal om een competitief voordeel te behouden. Platformen als Google Analytics helpen u enorm om uw klanten te begrijpen. Maar er zijn bepaalde trends bij het inzetten van analytics bij ondernemingen die een gevaar vormen om de businessstrategie van de rails te rijden, althans volgens Chief Product Officer Collin Sebastian van data- en marketonderzoeksbedrijf YouEye.
Valkuil 1: Te veel vertrouwen op kwantitatieve data
“Te zwaar vertrouwen op kwantitatieve data is een slecht idee. Zeker, je zal enorm veel data verwerven en een idee krijgen van waar er problemen zitten, maar geen echte informatie hebben waarom die problemen bestaan en wat de klant ervan denkt. De uitkomst wanneer marketeers stevig investeren in kwantitatieve data tools zonder een specifiek doel voor ogen te hebben, is vaak teleurstelling,” stelt Sebastian.
Valkuil 2: Het niet schalen van resultaten
“Meer dan op elk ander moment in de geschiedenis hebben we nu de mogelijkheid om een massieve hoeveelheid aan data te verzamelen. Het is een goed idee om enige vorm van kwalitatief onderzoek uit te voeren om kwantitatieve data te complementeren, maar op dit moment zijn de meeste beschikbare opties voor dat soort onderzoek moeilijk te schalen. En dat is vitaal, omdat beslissingsnemers de noden van de markt moeten begrijpen, en niet enkel van een handjevol mensen.”
Valkuil 3: We begrijpen onze klanten niet genoeg
“We hebben meer nodig dan kwantitatieve data en meer dan enkel de antwoorden van 10 mensen op een ja-of-nee vraag. We hebben diepe inzichten nodig in een doelgroep om tot een volledig begrip te komen van wat er speelt bij elke uitdaging die we krijgen,” aldus Sebastian.
Op 23 oktober organiseren ZDNet en Smart Business een training rond Google Analytics. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be