Mobiele Google zoekopdrachten overvleugelen desktop
Volgens Google is een keerpunt bereikt: voor het eerst hebben wereldwijd meer mensen mobiel de zoekmachine gebruikt dan via een traditionele computer. Dat kondigde het bedrijf aan op de Code/Mobile conferentie in Californië.
“Voor de eerste keer krijgen we meer opzoekingen op mobiele toestellen dan op desktop,” stelde Amit Singhal, Google senior vice-president van Search. Aangezien het bedrijf mobiel definieert als toestellen met schermen kleiner dan zes inches, kan het eigenlijk nog specifieker verwoord worden: consumenten zoeken steeds meer dingen op via de Googlepagina op hun smartphone. Enkele maanden geleden was dat al het geval in bepaalde landen, nu is de trend ook doorgedrongen in de algemene cijfers.
Voor Google is dat cijfer zeer belangrijk, omdat de zoekmachine niet zo dominant is op het mobiele terrein als op desktop. Daar krijgt het significante concurrentie van Apples Safari browser maar ook van minder voor de hand liggende opponenten als Facebook, die binnen zijn app een uitgebreide zoekfunctie aanbiedt.
Dat steeds meer van zijn 100 miljard maandelijkse zoekopdrachten via een smartphone gedaan worden, moet de internetgigant gerust stellen dat het zijn stevige positie als zoekmachine vasthoudt.
Op 27 november organiseren ZDNet en Smart Business een training rond SEO voor tekstschrijvers. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be