Aurous, de Popcorn Time voor muziek, krijgt weerwerk van platenlabels
De muziekindustrie is niet opgezet met de recente komst van Aurous, een nieuwe streamingdienst die muziek volledig gratis en advertentievrij aanbiedt. De RIAA, een collectief van Amerikaanse platenlabels, heeft reeds een klacht ingediend.
Aurous is nog maar sinds afgelopen zaterdag beschikbaar als desktopapplicatie voor Windows, Mac en Linux, maar heeft op die korte tijd al heel wat kwaad bloed gezet bij de platenmaatschappijen. Die beschuldigen de streamingdienst van het “bewust schenden van auteursrechten op gigantische schaal”.
Aurous werkt op basis van de peer-to-peer BitTorrent-technologie om muziek aan gebruikers aan te bieden. De dienst werd al snel vergeleken met Popcorn Time, het illegale gratis Netflix-alternatief, vanwege zijn gelikte uiterlijk en bedenkelijke karakter.
Volgens ontwikkelaar Andrew Sampson is die vergelijking echter onterecht, en is zijn dienst wel degelijk legaal. Aurous biedt zelf geen content aan, maar gebruikt openbare API’s om muzieknummers uit verschillende (legale) bronnen, waaronder Spotify, Youtube en Soundcloud, in één interface te verzamelen en naar de gebruiker te streamen. De Record Industry Association of America (RIAA) beweert echter dat de muziek afkomstig is van verschillende illegale piratensites, en eist een schadevergoeding van 3 miljoen dollar.
https://twitter.com/Andrewmd5/status/654070968680325120
Sampson is echter niet geïntimideerd, en lijkt niet van plan om Aurous stop te zetten. Hij wordt daarin onder meer gesteund door de Electronic Frontier Foundation, een non-profitorganisatie die strijdt voor de rechten van de burger in een gedigitaliseerde wereld.
Once again, @RIAA asks a court to order the entire world to block & filter an app they don't like. https://t.co/Qwg138pFPB #SOPApower
— EFF (@EFF) October 13, 2015
De principiële klacht van de RIAA, is dat Samspon winst maakt op basis van gepirateerde muziek, maar ook dat ontkent de ontwikkelaar omdat Aurous volledig advertentievrij is. De RIAA argumenteert dat Sampson wel degelijk een “financieel voordeel ontvangt in de vorm van een groeiend gebruikersaantal”. Dat kan op een later moment nog altijd worden gemonetariseerd met advertenties of een andere inkomstenbron, en zal misschien zelfs nodig zijn om een lange legale strijd te financieren.