Nieuws

Tesla Autopilot eerste indruk: hallucinante ervaring

We hebben kort een keertje met een Tesla Model S met autopilot mogen rijden. Enkele gillende momenten later zijn we alvast overtuigd: dit is de toekomst.

Op de redactie hebben we een Tesla Model S in gebruik, maar daar is de Autopilot-update nog niet op uitgerold. Amerikanen hebben hem al sinds vorige week, wij zijn ieder moment aan de beurt. Toch konden we niet wachten voor een eerste indruk en zijn we naar Tesla gereden om daar als allereerste pers met Autopilot op Belgische wegen te rijden.

Overal autopilot

Deze indruk is gebaseerd op een half uurtje rijden, verwacht heel binnenkort een uitgebreid verslag wanneer we met onze wagen ettelijke honderden kilometers zonder handen zullen afleggen. Hoe werkt autopilot? Je schakelt cruise control in op een snelheid naar wens, waar en wanneer je wil. Van zodra de auto de nodige wegmarkeringen herkent, verschijnt er een stuur-icoontje op het dashboard dat de goedkeuring geeft om autopilot in te schakelen. Een dubbele trekbeweging aan de cruise control-pook schakelt het wonder in.

Wat blijkt? Je kan Tesla Autopilot overal waar je maar wil inschakelen en niet enkel op autosnelwegen. Het gekke is dat het ook nog eens bijzonder goed werkt op secundaire wegen tijdens onze (korte) testrit. De auto week bijvoorbeeld volledig zelf uit wanneer een vrachtwagen iets te dicht op ons rijvak kwam, en zoekt daarna automatisch opnieuw het midden tussen de twee lijnen op. Zelfs een afrit nemen kan zonder handen. Het enige wat je natuurlijk wel in het oog moet houden, is rode lichten en voorrangsregels. Die herkent de Tesla Model S (nog) niet.

Wil je de controle over het stuur overnemen? Een kleine trekbeweging is genoeg om te laten weten dat jij aan het commando bent. Om opnieuw in te schakelen moet je opnieuw (heel kort) op het stuur-symbooltje wachten en activeren.

Visuele weergave

Alles wordt ook visueel weergegeven op het vernieuwde dashboard. In feite geeft dit de geruststelling die je nodig hebt, omdat je rechtstreeks kan zien dat de auto alles onder controle heeft. Ook rondom de auto op het scherm zie je continu radars die aantonen hoe dichtbij een andere auto of vangrail is rondom jou.

De man die de testauto bezit van Tesla, heeft er gisteren meer dan 40 minuten aan een stuk mee gereden zonder ook maar één keer het stuur te moeten aanraken. Benieuwd of ons dat ook lukt in een latere test met onze wagen.

De wagen moest zelden een bruusk manoeuvre uitvoeren, wat nodig is om vertrouwen te tanken en het stuur los te laten. We maakten ons sowieso schuldig aan het nodige gespartel en gegil wanneer de auto volledig zelf van baanvak veranderde door enkel de richtingaanwijzer aan te tikken en bochten probleemloos volgt. De hele ervaring kunnen we niet anders dan hallucinant bestempelen. De autonome auto leek eerst een ver-van-mijn-bedshow, maar Tesla laat zien dat de toekomst wel eens sneller hier zou zijn dan we allemaal denken.

Binnenkort verwachten we de Autopilot-update op onze eigen wagen van de redactie. Verwacht daarna een uitgebreid verslag van onze ervaringen in diverse rij- en weersomstandigheden, inclusief de nodige videobeelden.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

autopiloteerste indrukelon muskNot Connected Carteslatesla model s

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600