Google brengt advertenties naar echte wereld
In de zoektocht naar nieuwe manieren om ons leven vol te stouwen met reclame, waagt Google zich nu aan het straatbeeld. Wie iets kent van Googles reclamemachine in de zoekmachine, weet dat het bedrijf gebruik maakt van zijn zogenaamde DoubleClick-algoritme. Dat zorgt ervoor dat internauten op websites en op de Google zoekpagina’s advertenties te zien krijgen die zijn aangepast aan locatie, weersomstandigheden, zoekgeschiedenis,… Internetgebruikers krijgen zo altijd ‘relevante’ reclame te zien die sneller zal aanzetten tot kopen.
Google probeert het algoritme nu ook uit in de Londense straten. Ook hier wordt rekening gehouden met de specifieke locatie, weersverwachting, locale evenementen, reisinformatie en het publiek om advertenties op af te stemmen. De bekendste locaties zijn Waterloo Station en Euston Road.
In het verleden werd deze aanpak nog al geprobeerd door advertentiemaatschappijen, maar het is de eerste keer dat het gebeurt met zo’n gigantisch webbereik. De bedoeling van het initiatief is niet om een nieuwe standaardmethode te introduceren, maar om adverteerders te tonen hoe ze moeten inspelen op een nieuwe methode van reclame maken. Het hele project wordt door Google aanzien als een pure test. Of dit de toekomst van adverteren is, zal blijken.