De vier pijlers van het derde platform
In de begindagen van de digitalisatie werd er binnen technologische bedrijven volop gebruik gemaakt van mainframes. Vijfentwintig jaar later werd de technologie voor een groot deel teruggedrongen door client/server-applicaties, waarna de hoeveelheid gebruikers en applicaties een sterke toename kende.
Momenteel bevinden we ons nog eens vijfentwintig jaar later en spreken we van het derde platform. In het derde platform kan men vier pijlers onderscheiden, namelijk de cloud, mobile, social business en big data.
De cloud
De cloud bestaat in uiteenlopende vormen, waardoor elke organisatie wel gebruik maakt van minstens één vorm van de cloud. Dit gebeurt om uiteenlopende redenen. Allereerst willen bedrijven hun infrastructuur moderniseren. Veel applicaties van organisaties draaien namelijk nog op een verouderde infrastructuur die in de loop van de jaren is gegroeid. De cloud biedt dan ook een unieke kans om bedrijfsprocessen volledig of gedeeltelijk naar vernieuwde infrastructuur te verhuizen.
Een tweede drijfveer is de flexibiliteit die de cloud kan bieden. Nieuwe applicaties worden daarom hoofdzakelijk in de cloud ontworpen om daar uiteindelijk ook te blijven draaien. Ook de managebility van de cloud spreekt veel bedrijven aan. Met name oude infrastructuur is namelijk erg gefragmenteerd en met behulp van de cloud kan u hier voor eens en altijd komaf mee maken.
Als laatste zorgen de verminderde kosten ervoor dat menigeen naar de cloud grijpt. Wanneer u bijvoorbeeld binnen uw bedrijf een applicatie hebt die slechts één keer in de maand wordt gebruikt, kan het erg renderen om deze app in de cloud te plaatsen. De cloudinfrastructuur kan dan namelijk de rest van de maand worden uitgeschakeld, waardoor u slechts voor één dag in de maand hoeft te betalen.
Big data
Ook big data en de analyse ervan neemt een prominente plaats in binnen het derde platform. Wanneer u de verzamelde data namelijk op de juiste manier analyseert, kunnen bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en kosten bespaard. Hoeveel producten moet u deze maand in stock hebben en welke services vinden klanten het belangrijkst? U leert het allemaal door het gebruiken van big data.
Social business
Van de vier pijlers binnen het derde platform is social business momenteel het minst volwassen. Nochtans zijn sociale applicaties zowel intern als extern voor bedrijven van belang. Een social business kan bijvoorbeeld getrouwheidsprogramma’s aan zijn klanten aan bieden, maar ook intern collega’s met elkaar verbinden. Ook het efficiënt gebruiken van sociale media kan het imago van een bedrijf ten goede komen.
Mobile
De laatste pijler die zich binnen het derde platform bevindt, is mobile. Mobiele toestellen en applicaties zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij en vormen dan ook de grootste impact voor organisaties.
Op 26 november organiseren ZDNet en Smart Business een gratis seminar rond de cloud en business continuity. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.