Nieuws

Online kijken maar niet kopen

Deze bijdrage legt de vinger op de zwakke plek bij Online kopen en is daarmee een directe promo voor het Resellerkanaal.

 
Ontspannen scrollend door een webshop vul je je winkelmandje tot de nok met diverse outfits, accessoires en gadgets. Tevreden over je selectie? Dan ga je naar het kruisje links bovenin en klik je zonder blikken en blozen de pagina weg. Deze vreemde handeling is voor veel jongeren herkenbaar. We hebben namelijk te maken met een grote groep online windowshoppers: ze vullen naar hartenlust hun digitale winkelmandjes, maar stellen de aanschaf van een product eindeloos uit. Wat is hiervoor de reden? Gebrek aan geld, frustratie met webshops of verveling?
 
Het onderzoeksbureau The Intelligence Group voerde een uitgebreid onderzoek uit onder Amerikaanse millennials (18-34) om uit te vinden hoe zij mode consumeren. Ze ontdekten dat deze generatie online eindeloos windowshopt en vergelijkt. En daarbij de daadwerkelijke aanschaf van een product eveneens eindeloos uitstelt. De mondige jonge blogger Thomas Gorton van Dazeddigital.com verwoordde de motivatie van zijn generatiegenoten als volgt: ‘Millennials are still into “stuff” and the prospect of attaining it, but they are too poor and tight to actually go through with it.’. Dit zogeheten ‘fauxsumerism’ is ook zeer herkenbaar voor Europese jongeren. Ook zij worstelen regelmatig met de vervelende combinatie van een sterke consumeerdrang met beperkte middelen. Want inderdaad: jongeren hebben een vrij beperkte bestedingsruimte. Onderzoek in Nederland toont aan scholieren gemiddeld 125 euro per maand te besteden hebben. Onder studenten was dit 770 euro gemiddeld, met het grote verschil dat zij daar ook hun vaste lasten en dagelijkse onderhoud van betalen. (In België liggen die cijfers lager.) Bij een beperkte bestedingsruimte is het logisch dat je als jonge consument – tussen de impulsaankopen door – goed nadenkt over waar je je geld aan uitgeeft.

Warm bad

Gebrek aan middelen is echter niet de enige reden. Sommige jongeren hebben ook oprecht plezier in de activiteit van het online windowshoppen. Bisola (21 jaar) uit Brussel verwoordt het als volgt: ‘Ik en mijn studiegenootjes doen dit regelmatig. Kijken, kijken, maar niet kopen, gewoon uit verveling’. Jongeren (vooral meisjes) maken soms een heuse ‘What If wishlist’. Hiervoor stellen ze bijvoorbeeld nieuwe outfits samen en vullen het digitale winkelmandje tot er niets meer bijpast. Binnen dit proces bestaat geen serieuze koopintentie. Ze genieten vooral van de enorme keuzevrijheid en experimenteren laagdrempelig en fictief met hun persoonlijke stijl. Het fantaseren over ‘zal mij dit goed staan?’ of ‘hoe past dit binnen mijn leefstijl?’ biedt inspiratie binnen hun proces van identiteitsontwikkeling. Online windowshopping is hiermee vooral een inspirerende vorm van online entertainment. Perfect voor tijdens een saai college of op een verloren dinsdagavond in bed. Op het moment dat jongeren hun garderobe daadwerkelijk een update willen en kunnen geven, putten ze natuurlijk wel uit de inspiratie van het online windowshopping, weten ze maar al te goed wat ze zoeken en waar ze dit kunnen vinden.

Uitdaging voor resellers

Voor retailers is het een uitdaging om van deze groep browsers actieve kopers te maken. Hoe kun je jonge online windowshoppers tijdens hun customer journey toch prikkelen en verleiden tot aankopen? Hiervoor moeten we mogelijk het idee laten varen dat je online altijd moet stimuleren tot een directe aankoop. Uitstel is (afhankelijk van het product) niet per se een probleem, zolang de jonge consument jouw webshop of winkel ook weet te vinden op het moment van zijn concrete aankoopintentie. Online windowshoppen is een gegeven: fauxsumerism (“kijken, kijken, kijken maar niet kopen…”) is voor veel jongeren onderdeel van – en biedt inspiratie binnen – hun nooit aflatende zoektocht naar een eigen stijl én is een gevolg van hun vaak noodzakelijke budgettering. Ondersteun daarom als webshop en Reseller de behoefte om ook online met verschillende stijlen te experimenteren en draag daarmee bij aan het, in het leven van jongeren zeer dominante, proces van identiteitsontwikkeling. Dan weet de jonge consument uw webshop en winkel waarschijnlijk ook te vinden op het moment dat het zakgeld, het loon of de studiefinanciering binnenkomt.

businessonline aankopenresellershopping

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken