Twitter verliest zijn identiteit met verhoging tekenlimiet
Twitter beseft dat het moet innoveren om rendabel te blijven, maar het worstelt op dit ogenblik met de manier waarop ze het willen doen. Reclame is sowieso al iets dat we nu al moeten slikken, maar dat zou in de toekomst nog veel erger kunnen worden.
Binnen Twitter wordt er gewerkt aan het Beyond 140-project, een manier om te tweeten met dezelfde vrijheid als een Direct Message. Dat heeft Re/Code uit goede bron vernomen. Het nieuwe project beperkt je niet langer in het aantal tekens, wat veel handiger is om je bericht de wereld in te sturen. Op dit ogenblik wordt er geëxperimenteerd met een tekenlimiet van 10.000 tekens. Dat is zomaar even het 70-voud van wat er nu mogelijk is.
Hiermee zou Twitter de concurrentie kunnen aangaan met andere blogplatformen zoals Tumblr of Medium. De vraag is echter hoe dit allemaal in je feed zal verschijnen. Zijn het nog altijd die korte berichten? Of krijg je nu veel meer tekens als teaser voor het hele artikel dat je rechtstreeks op Twitter kan lezen. En is alles dan nog wel goed leesbaar?
Het spreekt voor zich dat de verandering nogal controversieel is. Van zodra het testproject online werd gelekt, volgde ook al snel een statement van Twitter CEO Jack Dorsey.
— jack (@jack) January 5, 2016
Afwachten of Twitter ook daadwerkelijk deze nieuwe weg gaat inslaan. Het antwoord van Jack Dorsey laat alvast doorschemeren dat ze in de laatste fase van ontwikkeling zitten. Benieuwd hoe de Twitter-community hierop gaat reageren om alles alsnog een halt toe te roepen.