Tien SEO-trends in 2016
Niet-betaalde resultaten
Bovenaan Google prijken steeds meer advertenties en lokale zoekresultaten en er wordt verwacht dat dit in 2016 alleen zal toenemen. Hierdoor neemt het belang van een toppositie tussen de niet-betaalde resultaten af. Probeer daarom om ook op andere plekken in Google getoond te worden, zoals advertenties en lokale zoekopdrachten. Bovendien kan je ervoor zorgen dat je harder opvalt door het gebruiken van rich snippets.
Belang van https
In 2014 kondigde Google aan dat het bij het bepalen van een ranking voor een site rekening ging houden of er gebruik gemaakt wordt van https. Tot nu toe maakte het echter weinig uit of je website daadwerkelijk in de veilige https-omgeving draaide, maar in 2016 lijkt hier verandering in te komen. Ben jij nog niet overgestapt naar het veiligere https? Dan is het verstandig om dit jaar de overstap te wagen.
Semantische markups
Semantische markup is een opmaaktaal waarbij structuren en eigenschappen van zaken in de werkelijke wereld worden beschreven. Doordat zoekmachines kritischer en verstandiger worden in het beoordelen van een webpagina, neemt het belang van de opmaaktaal toe. Door semantische markups te gebruiken help je zoekmachines immers bij het bepalen van het onderwerp van webpagina’s.
YouTube en sociale media
Begin 2015 gingen Google en Twitter een overeenkomst aan. Hierdoor worden er meer tweets getoond in de lijst met zoekresultaten. Om deze verandering in je voordeel te gebruiken, kan je tweets met de juiste zoekwoorden en een link naar je website de wereld insturen.
Ook YouTube neemt almaar in belang toe. Indien de populariteit van de site in 2016 verder toeneemt, wordt het immers de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gevonden worden met YouTube wordt vaak vergeten door SEO-specialisten, maar in 2016 zal deze niet langer overgeslagen mogen worden.
Topic targeting
Vroeger diende je voor ieder zoekwoord een aparte landingspagina te maken om een hoge SEO te verkrijgen. Dit principe is echter niet meer van deze tijd en het gebruiken van verschillende relevante zoekwoorden op één pagina verhoogt je kans zelfs om hoog in Google te prijken.
Gebruikerservaring
Zoekmachines streven naar een optimale zoekervaring voor de gebruiker. Dit betekent niet alleen een goede match tussen de zoekopdracht en het resultaat, ook de ervaring op de website moet van een behoorlijk niveau zijn. Vandaar dat het design en de gebruiksvriendelijkheid van je site erg belangrijk zijn.
Content
Aangezien zoekmachines steeds kritischer worden, dient de content op je site van een hoge kwaliteit te zijn. Hierbij zijn met name visuele en interactieve content erg belangrijk.
Moderne gebruikers
Het digitale tijdperk is al enige tijd gaande en dit is te merken aan de manier waarop de moderne gebruiker van het internet gebruik maakt. Optimaliseer daarom je SEO voor mobiele toestellen en verlies nieuwe technologieën, zoals voice search, niet uit het oog.
Lokalisering
Zoals in de eerst tip aangehaald, worden lokale zoekresultaten bovenaan in Google getoond. Wanneer je bijvoorbeeld naar ‘zwembad’ zoekt vanuit Antwerpen, zullen alle zwembaden uit de buurt worden getoond. Maak daarom bijvoorbeeld altijd een ‘Google Mijn Bedrijf’-pagina aan voor iedere relevante locatie. Hierdoor heeft Google de benodigde informatie om je bedrijf te linken aan een bepaalde regio.
Lange zoekwoorden
Het aantal websites is de voorbije jaren exponentieel toegenomen. Hierdoor is het erg moeilijk om een toppositie bij zoekresultaten te bemachtigen wanneer je gebruik maakt van korte zoekwoorden. Door je SEO te optimaliseren voor verschillende langer zoekwoorden, kan je daardoor een beter resultaat bekomen.
Op 8 april organiseren ZDNet en Smart Business een training rond zoekmachine optimalisatie. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.