Meer Androidtoestellen krijgen drukgevoelig scherm in 2016
Vorig jaar lanceerde Apple de iPhone 6S met een nieuwe technologie, namelijk 3D Touch. De technologie zorgde voor een uitbreiding op de klassieke manier van interageren met een aanraakscherm en werd door velen gesmaakt. Toch was niet Apple, maar Huawei de eerste smartphonefabrikant die de techniek in zijn toestellen verwerkte. Het Chinese bedrijf bracht namelijk de Mate S, met 3D Touch-technologie, een week voor de nieuwe iPhone uit.
Zuid-Koreaanse technologie
Het bedrijf dat Huawei hielp bij het introduceren van 3D Touch was HiDeep, welke al sinds 2011 aan de technologie werkte. HiDeep deed er bijna vier jaar over om 3D Touch te ontwikkelen. Eenmaal de technologie gebruiksklaar was, ging het bedrijf op zoek naar een smartphonefabrikant die 3D Touch zo snel mogelijk op de markt kon brengen. HiDeep wilde namelijk Apple, welke eveneens aan de technologie werkte, voor zijn.
“Voor mij is het ontwikkelen van iets betekenisloos indien je niet de eerste bent. Wanneer je niet de eerste bent, ben je immers gewoon een volger,” vertelt Brian Ko van HiDeep. “We deden met 60 mensen wat Apple verwezenlijkte met 100.000 werknemers. We willen het beste bedrijf zijn op het vlak van gebruiksvriendelijke interfaces voor smartphones.”
[related_article id=”176161″]De opkomst van 3D Touch
Er wordt verwacht dat Samsung en LG hun nieuwe vlaggenschepen zullen lanceren tijdens Mobile World Congress, welke binnenkort plaatsvindt. Ook van de vele Chinese bedrijven worden aankondigingen verwacht en 3D Touch kan hier wel eens een belangrijk onderdeel van zijn.
Ook Ko hoopt dat 3D Touch dit jaar volledig van de grond geraakt. Hij gelooft namelijk dat 80 procent van alle Chinese high-end smartphones die dit jaar worden gelanceerd de technologie zullen bevatten. Hierdoor zou de omzet van het Zuid-Koreaanse bedrijf wel eens kunnen vertienvoudigen.
“In de loop van de eerste helft van dit jaar moeten alle fabrikanten van aanraakschermen kunnen zeggen dat ze 3D Touch hebben. Anders lopen ze het risico hun smartphoneklanten te verliezen,” besluit Ko.