Nieuws

AI wint van mens in spel moeilijker dan schaken

Neurale netwerken blijven ons verrassen. Google pakt uit met de overwinning van een AI in het spelletje Go, dat aanzienlijk moeilijker is voor een computer dan schaken.

Toen Deep Blue in 1997 Kasparov een pandoering gaf in het schaken was het duidelijk: niets is onmogelijk voor een computer. Dat wil niet zeggen dat alles zomaar vanzelf gaat. IBM’s supercomputer won van grootmeester Garry door de zoekboomtechniek. Elegant is de techniek niet. Deep Blue gebruikte zijn superieure rekenkracht om te compenseren voor een totaal gebrek aan creatief denken. De supercomputer berekende alle mogelijke gevolgen van een specifieke zet, en koos zo de beste keuze. Deep Blue speelde met andere woorden ieder mogelijk verloop van een schaakwedstrijd uit om te deduceren wat de beste zet op een gegeven moment was.

Go versus schaken

Het Chinese Go geniet misschien niet hetzelfde prestige als het schaakspel, maar dat maakt het niet minder eenvoudig. Als schaker heb je twintig verschillende openingszetten ter beschikking. Speel je Go, dan zijn dat er 361. Vanaf daar wordt het aantal mogelijke spelsituaties alleen maar groter.

De onderzoekers van Googles DeepMind-divisie beseften dat een rauwe brutekracht-aanpak voor Go niet zou werken. Google is echter actief bezig aan de ontwikkeling van neurale netwerken. Een neuraal netwerk is een simulatie van een brein op een digitale computer.

Met de hulp van een neuraal netwerk kan een computersysteem prioriteiten leren. Deep Blue bekeek telkens iedere mogelijke zet, keek dan per zet welke zetten er mogelijk waren, analyseerde die ook, enzoverder. Enkele hypothetische zetten in de toekomst zijn er al miljoenen combinaties mogelijk, maar niet iedere zet is nuttig om verder te onderzoeken. Het neurale netwerk helpt de Go-computer van Google om waarde aan zetten te koppelen. Het netwerk weet zo sneller welke gedachtegangen nergens toe zullen leiden, waardoor het minder spelsituaties moet onderzoeken. Het systeem dat DeepMind ontwikkelde kreeg de naam AlphaGo mee.

Kampioenenstrijd

Het resultaat: een artificiële intelligentie die slim genoeg was om Europees kampioen Fan Mui te verslaan. Googles computer speelde vijf spelletjes tegen Mui, en won ze alle vijf. Fan Mui is de enige menselijke tegenstander waartegen het AlphaGo z’n hersenkracht gebruikte, maar het systeem speelde ook tegen andere computerprogramma’s. In 99,8 procent van die computerwedstrijden kraaide de Googlecomputer victorie.

Of de Go-computer echt beter is dan het beste wat de mensheid te bieden heeft op het vlak van Go is nog maar de vraag. Extra wedstrijden tegen andere tegenstanders zullen meer duidelijkheid brengen. In maart gaat Googles AI de strijd aan met de Zuid Koreaanse Lee Sedol. Of de computer nu wint of niet, één ding staat vast: de manier waarop Google computerkracht en neurale netwerken combineerde is impressionant. Google DeepMind publiceerde een paper over het neurale netwerk in Nature. Zelf hoopt de DeepMind-divisie dat het algoritme krachtig genoeg is om ook bruikbaar te zijn voor praktische toepassingen.

aideepmindgogoogleonderzoekWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken