Test-Aankoop stapt naar rechtbank voor consumentenmisleiding Apple
Dat de geadverteerde capaciteit van smartphones niet overeenkomt met de beschikbare opslagcapaciteit, is een probleem dat zo oud is als de smartphone zelf. Fabrikanten zetten hun toestellen in de markt met de totale opslagcapaciteit van het toestel, zonder rekening te houden met de essentiële (en minder essentiële) bestanden die er al opstaan.
Groot besturingssysteem
Een telefoon met een opslagcapaciteit van 16 GB moet immers Android of iOS zelf accommoderen, naast een heleboel apps en aanpassingen van de fabrikant die in de regel evenmin te verwijderen zijn. Het resultaat: van de beloofde 16 GB houdt je maar al te vaak slechts een tiental GB over.
Test-Aankoop vindt dat consumentenmisleiding en sleept Apple voor de rechter. Concreet spant de organisatie een vordering in tegen de Amerikaanse smartphonefabrikant voor de Brusselse rechtbank van koophandel omwille van misleidende informatie over de opslagcapaciteit van de in de Brusselse Apple Store verkochte iPhones. Dat meldt de consumentenorganisatie zelf in een persbericht.
35 procent minder
De iPhone 6 Plus van 16 GB is het hoofdobject van de vordering. Test-Aankoop hekelt dat die maar 10,3 GB aan vrije ruimte bevat, ruim 35 procent minder dan wat geadverteerd wordt. Test-Aankoop kiest voor Apple omdat die fabrikant een grote hoeveelheid toestellen in de markt zet die enkel verschillen op het vlak van hun opslagcapaciteit. De werkelijke capaciteit is dan ook essentiële informatie, zo luidt de redenering. Test-Aankoop voegt daar meteen aan toe dat vrijwel alle telefoonmerken op dezelfde manier over opslagcapaciteit communiceren.
Telefoonfabrikanten zijn trouwens niet de enigen die zondigen aan niet helemaal correcte informatie. Ook bij laptops verschilt de werkelijke opslagcapaciteit van de geadverteerde. De reden is hier dezelfde: het besturingssysteem en eventuele softwarepakketten van derden nemen plaats in, maar die wordt nooit afgetrokken.
[related_article id=”160216″]Niet alleen Apple
Test-Aankoop hoopt te bekomen dat Apple moet adverteren met de echte vrije opslagruimte. Als de organisatie zijn slag binnen haalt, wil ze het vonnis gebruiken om ook andere fabrikanten op hun plaats te zetten.
Het zou inderdaad niet oninteressant zijn wanneer er bij de verkoop ook vermeld wordt hoeveel ruimte je als gebruikers direct na aankoop beschikbaar hebt, al is die informatie dikwijls ook misleidend. Nieuwe updates nemen meestal extra capaciteit in beslag, zodat de beschikbare opslagruimte zonder eigen gegevens na enkele maanden toch ook kleiner is dan bij aankoop.
Het is niet de eerste keer dat Apple er van langs krijgt. Begin vorig jaar kreeg het merk nog een rechtsvordering te verkroppen van Amerikaanse klanten in de VS. Ook hier lag een discrepantie tussen de geadverteerde en de beschikbare capaciteit aan de basis.
We kijken in ieder geval uit naar de uitspraak van de Brusselse rechter. Een wijziging in de advertentiepraktijken zal zeker de minder goed geïnformeerde consument ten goede komen.