Amerikaanse wegcode ziet Google auto als bestuurder
Googles auto rijdt ondertussen al een tijdje rond in Californië, met veel succes. In die periode was de zelfrijdende wagen slechts in een handvol auto-ongelukken betrokken, vaak als gevolg van een menselijke fout. Ofwel reed een andere bestuurder in op de wagen, ofwel greep de menselijke passagier in, met kwalijke gevolgen.
De voorbije maanden wordt in de Amerikaanse wetgeving ook steeds meer ruimte vrijgemaakt om de auto van Google te laten manoeuvreren. Autonome wagens zijn de toekomst, dus kunnen we maar beter voorbereid zijn qua wetgeving. En de auto van Google beantwoordt daarnaast niet aan de doorsnee voorwaarden en vereisten van een gewone wagen.
In de rechtbank
Zo heeft de auto niets aan spiegels, een stuur, gas- en rempedalen en allerlei andere knopjes zoals pinkers. Al deze elementen zijn van belang voor een menselijke chauffeur, anders wordt de wagen onbestuurbaar. Deze elementen zijn ook vereist door de Amerikaanse wegcode voor elke wagen die de weg op wilt. Een autonome wagen heeft aan al die dingen echter geen boodschap, wat betekent dat de wagen buiten de wet zou vallen.
Door de aanpassing wordt de wagen zelf nu als bestuurder erkend, wat betekent dat de auto een grotere rechtsgeldigheid krijgt. Vooral bij een ongeval betekent dat een doorbraak: de gegevens die de wagen verzamelt, krijgen nu immers een bewijskracht. Zo zal het in de toekomst niet meer woord tegen woord zijn, maar objectieve feiten versus het verhaal van de andere persoon.