Google verbant Flash uit zijn advertenties
Vorig jaar leek het alsof er zowat iedere dag een lek in Flash werd ontdekt. Vandaar dat meer en meer online diensten hun rug keerden naar de plug-in. Zelfs Adobe, de maker van de software, moedigde ontwikkelaars aan om voortaan gebruik te maken van nieuwe webstandaarden.
Doordat Flash nog steeds een veelgebruikte software is op websites blijft de plug-in voortbestaan, al lijken zijn dagen wel geteld te zijn. Google kondigt namelijk aan dat het Flash zal weren uit zijn advertenties. Hiervoor heeft het bedrijf een krappe tijdslijn opgesteld.
[related_article id=”176773″]Vanaf 30 juni zal je namelijk niet langer advertenties op basis van Flash kunnen uploaden naar AdWords en DoubleClick. Vanaf 2 januari 2017 zullen Flash-advertenties zelfs volledig verbannen worden uit de populaire advertentieservices van Google. Hierdoor worden adverteerders gedwongen om alternatieven, zoals HTML 5, te gebruiken.
Voorlopig slaat de aankondiging van Google slechts op advertenties die gebruik maken van beelden. Video-advertenties ontspringen de dans dus voorlopig, al lijkt dit uitstel van executie te zijn.