Wiko ambieert vijfde plaats op wereldwijde smartphonemarkt
Het Frans-Chinese Wiko heeft nog maar net zijn vijfde verjaardag achter de rug, maar het ontbreekt deze nieuwkomer op de smartphonemarkt niet aan ambitie. Tegen 2020 wil het wereldwijd de vijfde grootste smartphonefabrikant ter wereld zijn, een positie die het nu reeds bekleed op de Belgische markt.
Het bedrijf deed zijn ambitie uit de doeken tijdens een persconferentie op het Mobile World Congress in Barcelona. Momenteel is Wiko actief in 30 verschillende markten en heeft het al 15 miljoen smartphones aan de man gebracht, waarvan 8 miljoen in het afgelopen jaar. In 2016 wil het uitbreiden naar tien extra markten en hoopt het op een jaar tijd zijn gebruikersbasis te verdubbelen.
Om dat doel te helpen bereiken, heeft de fabrikant op MWC maar liefst acht nieuwe smartphones gelanceerd in verschillende prijsklassen. Het opvallendste toestel is wellicht de Wiko Fever Special Edition, de opvolger van de lichtgevende Fever die op IFA vorig jaar werd gepresenteerd.
Fever Special Edition
De nieuwe Fever Special Edition heeft een 5,2 inch Full HD-scherm en telt een tiental verschillende afwerkingen waaronder aluminium, hout en stof. Net als zijn voorganger heeft hij een rand van fluorescerend materiaal die licht absorbeert overdag en weer uitstraalt in het donker.
Het toestel draait op Android 6.0 en heeft een octacoreprocessor geklokt op 1,3 GHz aan boord. Hij telt 3 GB RAM-geheugen en de opslagcapaciteit bedraagt 32 GB. Is dat niet voldoende, dan kan je het nog uitbreiden met een geheugenkaartje tot 64 GB. Net als andere Wiko’s ondersteunt hij dualsim, en ook met 4G kan het toestel overweg. Achteraan vinden we een 13 megapixelcamera, vooraan zit een frontcamera met 5 MP. De batterij heeft een capaciteit van 2.900 mAh.
Het prijskaartje voor de Fever Special Edition bedraagt 249 euro en het toestel moet vanaf april in de winkelrekken te vinden zijn.
Wiko K, U & Y
Naast de Fever Special Edition, hertekent Wiko zijn aanbod met drie verschillende smartphonereeksen. De Kool-reeks is bedoeld voor het absolute budgetsegment, met toestellen die in prijs variëren van 50 tot 100 euro.
Met de Y-reeks mikt Wiko op de generatie van digital natives die op zoek zijn naar een kwalitatieve smartphone voor weinig geld, met toestellen van 99 tot 129 euro. De U-reeks ten slotte draait helemaal rond een hip en jong design. Prijzen variëren hier van 169 tot 199 euro.
Zoals we dat ondertussen gewend zijn geraakt van Wiko, zijn de toestellen allemaal erg scherp geprijsd voor wat je ervoor in de plaats krijgt. Met die strategie hoopt Wiko zijn volgende 15 miljoen gebruikers te overtuigen.