Ontslagen bij Sonos wegens ‘veranderende muziekindustrie’
In 2002 reeds zei mede-oprichter van Sonos John MacFarlane dat de toekomst van het bedrijf zou liggen bij streamingdiensten en stemgestuurde bevelen. Veertien jaar later komt deze voorspelling uit, met een naar gevolg voor de werknemers. Om te overleven binnen de veranderende muziekindustrie, oordeelt Sonos namelijk dat het zijn werknemersbestand moet herzien.
MacFarlane zegt dat zijn bedrijf een zware tijd tegemoet gaat omdat zijn werknemers een hechte groep vormen. Afscheid nemen is moeilijk zegt hij, maar noodzakelijk. Nu betaalde streamingdiensten en vocale besturingssystemen steeds belangrijker worden, oordeelt Sonos dat het huidige werknemersbestand niet voldoende aangepast is om de huidige evoluties te kunnen bijbenen.
Sonos zet reeds van bij het begin in op een goede implementatie van streamingdiensten, waardoor het het meest volledige aanbod aan geïmplementeerde diensten bezit. Aanwezig zijn onder meer Spotify, Apple Airplay, Deezer en SoundCloud. De concurrentie van fabrikanten als Samsung en Google wordt echter steeds groter.
Met de herstructurering hoopt Sonos op termijn vooral meer te kunnen inspelen op stemgerichte handelingen. Het bedrijf verwijst hiervoor naar het succes van Amazons Echo. MacFarlane noemt de herstructurering dan ook een ‘keuze voor de toekomst’.