Google AI verslaat wereldkampioen Go: iedereen wint
Go is een spelletje met eenvoudige regels maar vrijwel oneindige mogelijkheden. Go is een spel voor twee spelers dat gespeeld wordt op een bord bestaande uit een rooster van 19 op19 punten. Om te winnen moet de speler de stukken van de tegenstander insluiten met zijn eigen stukken.
Oneindige combinaties
Naar schatting kan een Go-bord met spelstukken zo’n 2×10170 vormen aannemen, terwijl er slechts 1080 atomen in het universum zouden zijn. In tegenstelling tot schaak, waarbij een computer virtuele spellen kan spelen om zo de beste zet te bepalen, werkt een brutekrachtaanval niet bij Go. Dat maakt het spel zo uitdagend voor ontwikkelaars van Artificiële intelligentie en dat maakt de 4-1 overwinning zo interessant.
Er is geen gouden formule om Go te spelen en te winnen. Wereldkampioen Lee Se-dol berustte op een combinatie van inzicht en intuïtie op die titel te krijgen en dat laatste is iets waar computers het moeilijk mee hebben. Wetenschappers van Googles DeepMind-divisie ontwikkelde met AlphaGo een AI dat de regerende wereldkampioen moest verslaan. Dat lukte, maar niet in 100 procent van de pogingen.
Neuraal netwerk
Dat AlphaGo beter is dan de regerende wereldkampioen is een doorbraak voor AI-onderzoek. De gebruikte algoritmes zijn immers mathematisch een stuk ingewikkelder dan de algoritmes nodig om een schaakspel te winnen. Omdat een computer niet ieder denkbaar scenario kan uitwerken moet AlphaGo zich focussen op zetten die nuttig zijn. Om te weten welke zet nuttig is berust de AI op een neuraal netwerk.
Goddelijke speler
AlphaGo kan maar één ding: Go spelen. De gebruikte aanpak is desalniettemin waardevol voor onderzoek in andere velden waar computers keuzes moeten maken aan de hand van prioriteiten. De overwinning op Se-Dol maakt de computer van DeepMind bovendien één van de slimste ter wereld. De Go-federatie in Korea, die de officiële competitie overziet, gaf AlphaGo de status van ‘goddelijk’, wat suggereerde dat de intelligentie superieur is aan wat een mens naar de tafel kan brengen.
Toch is de 4-1 ook als een overwinning voor het menselijke brein te zien. Zelfs tegen een geweldig slimme computer met maar één doel lukte het Se-dol om een spelletje weg te kapen. Of de man dat tegen toekomstige versies van AlphaGo nog zal kunnen, blijft nog maar de vraag.