Sony zet nieuwe aanval in op mobiele spellen
Sony wil een stap wagen in de wereld van de mobiele spellen. De PlayStation-maker wil zijn horizon wat betreft games verbreden, en zal onder de merknaam ForwardWorks binnenkort volwaardige game-titels uitbrengen voor mobiele apparaten.
Nauwe schoentjes
Het is niet de eerste keer dat het Japanse bedrijf zijn pijlen richt op mobiele spellen. Eerder trachtte het al de sprong te wagen met PlayStation Mobile, een platform dat indie games en enkele populaire oudere spellen van Sony aanbood voor de PS Vita handheld en een select clubje Xperia-telefoons. Een concept dat weinig succes kende en een pijnlijke financiële kater voor de multinational veroorzaakte. De mobiele PlayStation-afdeling werd dan ook vorig jaar gesloten.
ForwardWorks, Sony’s nieuwe games-studio, wordt op 1 april geopend. Deze nieuwe zet van Sony doet sterk denk aan die van concurrent Nintendo, dat zich vorig jaar al stortte op de mobiele markt. Wat beide bedrijven onmiskenbaar gemeen hebben, is dat ze allebei in vrij nauwe schoentjes zitten en meer inkomsten willen binnenhalen door de lancering van eigen mobiele spellen. Nintendo heeft nog steeds moeite om zijn publiek warm te maken voor zijn eigen hardware en bij Sony staat het bestaansrecht van de smartphone- en televisieafdeling al jaren onder druk.
Android en iOS
Volgens een aankondiging van Sony zal zijn nieuwe studio spellen ontwikkelen voor zowel Android als iOS. Het zou gaan om volwaardige titels waarin de eigen karakters van PlayStation een rol zullen spelen. Wat de exacte inhoud van de nieuwe titels zal zijn, moet later nog worden bekend gemaakt.
Andrew House, President van Sony, verklaarde al wel dat het met zijn mobiele spellen in eerste instantie de focus wil leggen op de Aziatische markt. Toch wordt verwacht dat het nieuwe bedrijf ook internationaal titels zal uitbrengen.