Slimme wijnfles houdt je wijn vers
Het internet der dingen breekt stilaan door in zowat elke branche. Je hebt slimme thermostaten die je kan bedienen vanaf je slimme telefoon, hetzelfde met je verlichting en ook je auto kan je op voorhand al laten opwarmen. Volgens de mensen van de Kuvée Bottle is de slimme wijnfles de logische volgende stap in het proces. De slimme fles moet je wijn tot 30 dagen vers kunnen houden
Capsules
Het Amerikaanse bedrijf financierde zijn idee via crowdfundingplatform Indiegogo. Voor een goeie 200 dollar krijg je daar een exemplaar van de slimme wijnfles, samen met een bon ter waarde van 100 dollar, waarmee je de zogenaamde ‘wijncartridges’ kan aanschaffen. Het hele systeem heeft iets weg van een Nespresso-apparaat, waarbij je een capsule in de machine steekt en er vervolgens een kopje koffie uitloopt.
De Kuvée doet echter meer dan je wijn vers houden nadat die geopend is. De echte slimmigheid heeft namelijk betrekking op het grote aanraakscherm op de zijkant van de fles. Daar lees je alle informatie die normaal op een etiket staat, maar evengoed krijg je informatie over de wijnboer die de wijn maakte, informatie over welk voedsel bij de wijn past en een schatting van hoeveel wijn er nog in de fles zit; aangezien de cartridges van metaal zijn en je dus niet kan zien hoeveel er nog in zit.
Opladen
De wijn vers houden, gebeurt door een systeem dat gelijkaardig is aan de vaatjes die je in de gewone supermarkt vindt: naarmate er wijn gedronken wordt, trekt de capsule samen, waardoor er geen lucht in de fles komt. De slimme fles zelf speelt daar eigenlijk niet echt een rol in en voorziet je vooral van de informatie op het aanraakscherm, wat betekent dat je de fles na vijf tot zes uur alweer moet opladen in een speciaal laadstation. De wijn moet je er daarvoor weer uithalen en bijvoorbeeld in de koelkast zetten.
Momenteel zijn er een tiental wijnen beschikbaar. De prijzen variëren tussen de tien en de vijftig euro, een bedrag dat volgens Kuvée niet verschilt van een gewone fles van dezelfde wijn. Het opzet is duidelijk: de wijnproever een ecosysteem aanbieden à la Dolce Gusto, waardoor de consument zich telkens opnieuw moet wenden tot dezelfde fabrikant om nieuwe capsules aan te schaffen. Waar Dolce Gusto en Nespresso echter het nut hebben van snel en makkelijk één enkele kop koffie te voorzien, lijkt de Kuvée Bottle echter meer op een onhandige poging tot onnodige digitalisering.