Studio achter Angry Birds maakt steeds meer verlies
Angry Birds is het spel dat generatie Z typeert. Generatie Z wijst op de mensen die geboren zijn net na de milleniumwissel, bij ons vaak gekenmerkt door de tablet die een jongeling steeds in handen heeft. Op die tablet zien/zagen we dan vaak het populaire spel Angry Birds. De tijd dat iedereen dit continu speelde, lijkt echter voorbij, en dat laat zich voelen.
Rovio Entertainment, de studio achter het spel, ziet zijn winst immers jaar na jaar dalen. Terwijl de winst in 2012 nog 77 miljoen euro bedroeg, liep dat in 2014 terug tot 10 miljoen. Dit jaar ligt het verlies dan weer op 13 miloen euro. Vorig jaar moest dan ook een derde van het personeelsbestand opkrassen.
De tegenvallende cijfers zijn te wijten aan de terugval van Angry Birds, en het daarmee gepoaarde gebrek aan nieuwe titels die enig succes weten te behalen. Daarnaast is Rovio bezig aan een 3D Hollywoodfilm over de kwade vogeltjes. CEO Kati Levoranta is ervan overtuigd dat de film een succes zal zijn. Naar eigen zeggen maakte Rovio in het eerste kwartaal van 2016 bovendien alweer winst.