Netflix verslaat Amazon en haalt Top Gear binnen
Toen Jeremy Clarkson zijn producer een klap in het gezicht verkocht, leek het spel erop te zitten voor de luide brulbeer. Des te meer omdat zijn collega’s/vrienden er ook meteen de brui aan gaven. Top Gear leek ten dode opgeschreven. De heren Clarkson, May en Hammond vonden al snel onderdak bij Amazon Prime, de videodienst van webwinkel Amazon, terwijl Top Gear werd herbevolkt met onder meer Chris Evans, Matt Leblanc en Sabine Schmitz, de vrouw die de Nürburgring sneller rond is in een Ford Transit dan een Porsche.
Amazon leek op rozen te zitten met zijn nieuwe, maar ontzettend dure, autoprogramma. Ondanks dat Clarkson, May en Hammond de naam Top Gear moesten laten schieten, zijn hun namen op zich al groot genoeg om een publiek aan te trekken. Maar dat was buiten Netflix gerekend. Die andere Video-on-demand-dienst heeft zich namelijk verzekerd van de uitzendrechten voor Top Gear buiten het Verenigd Koninkrijk.
Goedkoop en duur
Dat wil zeggen dat Netflix met het vernieuwde format maar liefst in 200 gebieden rond de wereld kan uitzenden. Bovendien weet Techradar dat de dienst daar amper iets voor moest betalen, aangezien Netflix reeds een exlusiviteitscontract had met de BBC. En dat terwijl het nog niet nader benoemde programma van Clarkson Amazon zo’n slordige 200 miljoen euro kost.
Het is een nieuwe slag in het gezicht van Amazon dat erg hard zijn best doet om zieltjes te winnen. Nieuwe abonnees van Amazon Prime krijgen bijvoorbeeld een all-in-aanbieding met de VOD-dienst, toegang tot de Kindle bibliotheek en verzending-op-één-dag. Toch ziet het grote concurrent Netflix steeds verder weglopen. Amazon heeft momenteel 1,6 miljoen kijkers, terwijl dit bij Netflix al naar de 5,1 miljoen gaat.