Twitter en Foursquare voorspellen duurdere woningprijzen
Een Londens onderzoek heeft aangetoond waar de gegoede klasse in de nabije toekomst zal wonen op basis van Twitter en Foursquare. De tweets en check-ins van die diensten verraden immers welke regio’s opeens meer uitheemse bezoekers krijgen. Als er een trendy bar of restaurant opengaat in een relatief goedkope buurt, kunnen die bezoekers aantrekken die daar doorgaans niet komen. Hun aanwezigheid is een eerste markeerder voor een buurt in opmars, weet Engadget.
De mensen die deze apps gebruiken, leveren niet enkel bewijs aan voor de stelling, ze versterken het effect ook nog eens. Omdat zij er komen, krijgen andere mensen het idee dat de plek het bezoeken waard is. Bovendien toont het onderzoek aan dat de mensen die de apps gebruiken vaak ook meer gegoed zijn, waardoor zij naast katalysator ook degene zijn die de woningprijzen effectief doen stijgen.
Daar staat tegenover dat buurten die vooral check-ins krijgen van plaatselijke bewoners deze trends tegenwerken. De oorzaak is simpel: als een bepaalde klasse in zijn eigen buurt blijft rondhangen, wordt de invloed van ‘vreemden’ automatisch kleiner. Wie de statistieken dus goed in de gaten houdt, zal zich een woning kunnen aanschaffen in een hippe buurt, voor die zijn doorbraak weet te maken.