Zo voorkom je dat Google Drive je opslagruimte opsoupeert
Wanneer je in het verleden Google Drive op je pc of Mac installeerde, had je geen andere keuze dan alle bestanden van de dienst te synchroniseren. Met name gebruikers die beschikten over een abonnement met 30 TB kwamen hierdoor in de problemen. Google heeft daarom enkele nieuwe functies naar zijn cloudservice gebracht en één hiervan is de mogelijkheid om te kiezen welke mappen worden gesynchroniseerd.
Om van deze mogelijkheid gebruik te kunnen maken, dien je in de taakbalk van je computer op het Google Drive-icoontje te klikken. Klik rechtsbovenaan op de drie bolletjes (Instellingen) en kies voor ‘Voorkeuren’. Onder het tabblad ‘Synchronisatieopties’ zie je voortaan de optie ‘Alleen deze mappen synchroniseren’ staan. Vink deze functie aan en je krijgt de mogelijkheid om mappen te (de)selecteren.
Ook de manier waarop Google Drive met gedeelde mappen omgaat, is veranderd. Wanneer je gedeelde items verplaatst of verwijdert, kan dit voor problemen zorgen bij diegene waarmee je de bestanden hebt gedeeld. De cloudservice zal daarom voortaan een waarschuwing tonen, wanneer jouw acties ertoe kunnen leiden dat iemand anders toegang tot een gedeeld bestand verliest.