Bobbejaanland en Samsung innoveren met virtuele achtbaan
Afgelopen weekend heeft Bobbejaanland voor het eerst de deuren geopend van zijn nieuwe attractie Mount Mara, één van de eerste virtual reality rollercoasters ter wereld. De achtbaan is het resultaat van een samenwerking met Samsung.
Helemaal nieuw is Mount Mara niet. In plaats van een volledig nieuwe achtbaan te bouwen, is de VR-rollercoaster gebaseerd op de Revolution, de langste indoor achtbaan ter wereld met een trein van maar liefst dertig wagentjes. Die blijft nog altijd onder zijn huidige naam en vorm bestaan, maar wanneer je als bezoeker besluit om tijdens de rit een Gear VR op je neus te zetten, zit je ineens op de mysterieuze vulkaanberg Mount Mara.
Ik nam zaterdag zelf plaats in één van de wagentjes van de Revolution, maar van zodra ik de virtual reality-bril kreeg opgezet, zat ik plots op een quad aan de voet van Mount Mara. Het was even een vreemde gewaarwording wanneer ik mijn blik naar beneden richtte en recht in het decolleté van een virtueel vrouwenlichaam keek. Enkele tellen later was dat lichaam opeens aangepast naar dat van een man, nadat ik de bril eens op en af had gezet.
Naar het verhaal kan je allicht al raden: je racet met de quad naar de top van de vulkaan om vervolgens, achternagezeten door gloedhete lava keihard de berg af te dalen. De beleving voelt erg waarheidsgetrouw aan. Het virtuele beeld komt perfect overeen met de bewegingen van je lichaam, waardoor je niet misselijk wordt. Een technisch huzarenstukje, zo blijkt ook uit de flinke investering van 1 miljoen euro om het allemaal mogelijk te maken.[related_article id=”160734″]
Niet zeeziek
De virtuele ervaring werd gemaakt door VR Coaster, dat een expertise heeft opgebouwd in het combineren van virtuele realiteit met fysieke pretparkattracties. Om die twee op elkaar af te stemmen, moest eerst een analyse van het volledige track van de Revolution worden gemaakt. De bochten en afdalingen van de achtbaan moeten immers perfect overeen komen met de gebeurtenissen in de virtuele wereld, of je wordt zeeziek.
Toch is de trackanalyse alleen nog niet voldoende. In een treintje met dertig karretjes bevindt de persoon helemaal vooraan zich immers in een ander deel van de achtbaan – en van het verhaal – dan de persoon achteraan. “Elk wagentje heeft daarom een transponder op de wielen zitten die de exacte positie op het traject registreert,” legt Roland Kleve, directeur van Bobbejaanland, uit. “Per drie wagentjes wordt de informatie van die transponder via een wifi-signaal gesynchroniseerd met de VR-brillen.” Bij elk karretje hoort een specifieke bril, zodat de virtuele realiteit die je te zien krijgt altijd overeenkomt met je positie op de achtbaan.
110 VR-brillen
Bobbejaanland heeft een arsenaal van 110 Gear VR-brillen, elk uitgerust met een Samsung Galaxy S6, om te garanderen dat er altijd voldoende brillen beschikbaar zijn. “Er werden drie batchen van telkens dertig brillen voorzien om te circuleren. Daarnaast zijn er nog twintig brillen op reserve,” zegt Serge Vandriessche, Country Director bij Samsung Mobile. “Brillen die niet in gebruik zijn, worden in een kast gelegd waar ze draadloos worden opgeladen.” Voor hygiënische redenen werden de brillen van Mount Mara afgewerkt met leer in plaats van stof, zoals bij de consumentenversie het geval is.
De headsets zijn vanzelfsprekend dichtgetimmerd, zodat je de dure telefoon er niet zomaar kan uithalen. Ook de capacitieve knoppen op de bril zijn uitgeschakeld. Het enige wat je zelf kan aanpassen, is de focus van de lenzen, al wordt dat nergens aangegeven. Na de rit worden de brillen door een medewerker opgehaald, proper gemaakt, en vervolgens weer uitgedeeld. Dat zal zich op een drukke dag wellicht in iets langere wachtrijen vertalen, al verwacht Kleve niet meteen problemen. De unieke ervaring die je ervoor in de plaats krijgt, is bovendien het wachten zeker waard.