Facebook ontkent nieuwscensuur
Over de tijdlijn van Facebook is in de loop der jaren veel gezegd en geschreven. Geregeld morrelt het sociale medium aan zijn formules en algoritmes om, naar eigen zeggen, een accurater beeld te kunnen geven van waar mensen mee bezig zijn. Anonieme bronnen, volgens Facebook zelf gaat het om voormalige tijdelijke medewerkers, maken nu gewag van een censuurpolitiek. Facebook ontkent en verwijst naar zijn strenge neutraliteitsbeleid.
De beschuldigingen stellen dat Facebook zijn ‘Topverhalen’ geregeld met de hand zou uitkiezen en daarbij artikels van deze of gene politieke zijde zou verbannen. Soms zou het zelfs zo ver gaan dat een artikel altijd geweerd wordt als het van een bepaalde bron komt, tenzij het ook wordt opgepikt door andere media als de New York Times of de BBC.
Nieuws injecteren
[related_article id=”180173″]Het zou voornamelijk gaan om Engelstalige media, zo meldt Engadget. Bovendien zou Facebook geregeld handmatig ‘trending topics’ uitkiezen en ze op artificiële wijze trending maken, zodat deze verhalen hoger in de nieuwslijst terecht komen. Het zou dan gaan om onderwerpen die wel druk besproken worden op bijvoorbeeld Twitter.Facebook ontkent stellig en verwijst naar zijn strenge neutraliteitsbeleid. Volgens het sociale medium en de vicedirecteur voor zoekopdrachten, Tom Stocky, worden de beschuldigingen serieus genomen en werden ze onderzocht, zonder resultaat. Stocky houdt vol dat alle trending topics op eigen wijze de nieuwsfeed halen.
Hij countert ook de bewering dat de censuur willekeurig is en zou afhangen van wie er op een bepaald moment de ‘redactie’ onder handen neemt, en stelt dat de enige vrijheid die medewerkers krijgen op dit gebied, inhoudt dat ze bepaalde onderwerpen mogen samenvoegen om een thema coherenter te maken. Hij geeft hiervoor het voorbeeld van #starwars en #maythefourthbewithyou.
Spelen met emoties
Stocky geeft wel nog mee dat de tijdslijn constant geëvalueerd en herbekeken wordt, om ze beter te laten functioneren. Hoewel alle beschuldigingen verder onbewezen blijven, zou het niet de eerste keer zijn dat Facebook zijn tijdlijn gebruikt om zijn eigen doeleinden te bevredigen. Zo gebruikte het medium in 2014 de tijdlijn om te onderzoeken hoe status updates en nieuwsberichten iemands emoties kunnen beïnvloeden. Een experiment waar het veel kritiek voor kreeg.