Nieuws

Amazon lanceert Youtube-concurrent

Amazon Video Direct laat de makers van filmpjes delen in de opbrengst. De Youtube-concurrent richt zich op professionele filmpjesmakers.

In een poging relevant te worden in de almaar groter wordende streamingmarkt, lanceert Amazon een concurrent voor Youtube. De nieuwe dienst, Amazon Video Direct genoemd, moet de iets professionelere filmpjesmaker aantrekken met de belofte van winstparticipatie. Amazon noemt het project de eerste echte ‘self-service’ voor streamingvideo’s.

Uitgebreid winkelplatform

[related_article id=”178615″]Het idee lijkt erg op hoe Amazon auteurs zelf e-books laat publiceren op het Kindle-platform. Wie een video uploadt, zal namelijk kunnen kiezen hoe die aangeboden wordt en hoe hij wilt delen in de opbrengst van het filmpje. Zo kan de video worden opgenomen in het Amazon Prime-aanbod, kan de video deel uitmaken van een extra video-aanbod via het streaming Partners Program, kan de video eenmalig gehuurd of aangekocht worden, of kan de uploader ervoor kiezen om te delen in de opbrengst van de advertenties die errond getoond worden.

Iedereen die wil, kan met andere woorden zijn eigen Premium-aanbod opzetten. Video’s kunnen apart aangeboden worden, of in een serieel format, zoals een tv-seizoen. Wel zijn er enkele voorwaarden verbonden aan de video’s: zo met elke video minsten beschikbaar zijn in HD-formaat en met closed captioning-ondertitels.

Prijzenpot

[related_article id=”179085″]Bovendien wordt er een maandelijks budget voorzien van 1 miljoen dollar dat verdeeld zal worden onder de 100 meest populaire video’s van de maand. Dat bedrag komt bovenop andere bedragen die een filmpje de maker reeds opleverde. Hoe de prijzenpot juist wordt verdeeld, is niet duidelijk. Elke video die wordt geüpload, dingt automatisch mee.

Makers krijgen tevens toegang tot een reeks analytische functies, waaronder het aantal minuten dat een filmpje werd bekeken, verwachte opbrengst, betaalgeschiedenis en aantal abonnees. De dienst zal van start gaan met enkele partners uit het medialandschap die alvast filmpjes zullen uploaden. Daaronder zijn HowStuffWorks, The Guardian, Business Insider en Pro Guitar Lessons de belangrijkste deelnemers.

amazonamazon video directbusinesskindleprimewinstyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken