Barslechte verkoop Priv zet water aan BlackBerry’s lippen
Het einde van het mobiele BlackBerry-tijdperk zit eraan te komen. In januari zei CEO John Chen nog dat 2016 winst moest opleveren voor de mobiele afdeling van het bedrijf, of het merk zou definitief van de mobiele markt verdwijnen. Vorig jaar was Chen nog optimistisch, toen bleek dat de Priv, de eerste BlackBerry op Android mét uitklapbaar fysiek toetsenbord, 700.000 stuks wist te verkopen in het derde kwartaal.
Voor het vierde kwartaal, dat eindigde op 29 februari, werd een cijfer van 850.000 stuks verwacht. Dat zijn er uiteindelijk slechts 600.000 geworden, zegt CNet. Dit jaar zouden er nog twee nieuwe Android-modellen bijkomen om de cijfers wat op te smukken, al lijkt de kans klein dat BlackBerry dit jaar nog winst zal kunnen boeken.
Uit de biecht geklapt
Een woordvoerder bij AT&T, een Amerikaanse mobiele operator, die anoniem wenst te blijven, geeft toelichting bij de slechte resultaten. Hij zegt dat BlackBerry met zijn Priv hoopte dat er vraag was naar een Android-toestel met een fysiek toetsenbord. Het gros van de klanten bleek echter te bestaan uit gebruikers die hun huidige BlackBerry inwisselden voor de Priv.
“Zij konden echter niet gewoon worden aan de overstap van het BlackBerryOS naar Android, wat resulteerde in een ongezien aantal teruggebrachte toestellen,” zegt de woordvoerder. Daarnaast speelt het volgens hem ook mee dat het toestel meer kost dan een high-end iPhone of Samsung, terwijl er op dat segment eigenlijk geen enkele rek meer zit.
Het gebeurt zelden dat woordvoerders van mobiele operators zo uit de biecht klappen over hun samenwerking met hardwarefabrikanten, wat betekent dat de situatie er voor BlackBerry precair moet uitzien. Het water staat nu echt aan de lippen van het eens zo invloedrijke smartphonemerk.