IBM’s Watson wordt autonome taxi
Watson, de artificiële intelligentie van IBM, heeft vele gedaantes en verschijningsvormen. Zo reguleert hij het IoT-netwerk van IBM, voorziet hij het F1-team van Honda van vele waardevolle statistieken over de race en helpt hij koks overal ter wereld om nieuwe ‘recepten’ te bedenken. Daar komt nu de gedaante van buschauffeur bij.
IBM stelt namelijk samen met Local Motors, een autofabrikant uit Arizona, Olli voor. Dat is een autonome taxi/bus die op basis van het IoT-netwerk van IBM mensen zal vervoeren in Washington D.C. Olli zal gebruik maken van 30 extra sensoren en 4 API’s (spraak naar tekst, natuurlijke taalkwalificeerder, entiteitsextractie en tekst naar spraak) waardoor hij in gesprek kan gaan met zijn passagiers.
Die kunnen dan bijvoorbeeld vragen of het toegestaan is hun hond of kinderen mee aan boord te brengen. Olli kan tevens zijn eigen voiture analyseren, waardoor hij kan antwoorden op vragen als “Olli, waarom stop je?” Uiteraard kan hij ook gewoon reageren op verzoekjes als ‘breng me naar plaats x of y”.
De uitrol in Washington is nog maar het begin. Later op het jaar gaat Olli ook uitbreiden naar Miami County en Las Vegas. Het is nog niet duidelijk of het gaat om een lokaal experiment, of een project dat overal ter wereld ingang moet vinden.