Google speelt voor dokter op Android en iOS
Erg veel mensen hebben de gewoonte aangekweekt om zelf voor dokter te spelen, en richting Google te trekken als ze last hebben van allerhande fysieke kwaaltjes. In een blogpost stelt Google dat het nu medisch advies wil brengen in de Google-app en de mobiele Google-webpagina. De functie zal beschikbaar zijn voor Android en iOS
Symptom Search
Dat mensen zelf voor dokter willen spelen is geen gegeven waar de meeste medici enthousiast over zijn. Volgens Google is maar liefst 1% van alle zoekopdrachten gerelateerd aan medische symptomen. Als mensen dan toch een zoekmachine gebruiken om pijntjes op te zoeken, dan kan de info maar beter ineens betrouwbaar zijn, zal Google denken. Mensen die in het wilde weg zoeken, kunnen namelijk op eender welk uitschot van een website belanden.
Google ging dus ten rade bij dokters van Harvard University. Het bedrijf doopte zijn mobiele medisch advies tot ‘Symptom Search’, Als gebruikers nu bepaalde symptomen in hun zoekbalk typen, krijgen ze kwalen te zien die daarmee in verband staan.
Advies
Als je bijvoorbeeld zoekt naar “hoofdpijn aan de linkerkant”, zal Google je gerelateerde kwalen en symptomen opsommen zoals: migraine, sinunitis en koude. Ook zal de zoekreus, indien van toepassing, advies geven waarmee mensen zichzelf kunnen behelpen.
Toch maakt Google duidelijk op zijn blog dat het enkel maar om advies gaat. Mensen moeten er zelf verstandig mee omgaan. Het bedrijf wil daarom beroep doen op de feedback van gebruikers om de dienst te kunnen verbeteren.
Dokter Google en Microsoft
Het is niet de eerste keer dat Google experimenteert met medische toepassingen in zijn browser. In het verleden voerde het zijn Google Flu-Project uit. De bedoeling was om op basis van het zoekgedrag van gebruikers te kunnen voorspellen in welke mate de griep zich verspreid.
Ook Microsoft onthulde vorige week de eerste resultaten van een ambitieus onderzoek. Op basis van zoekopdrachten probeerde het bedrijf medische diagnoses te stellen.
Symptom Search zal in de eerste plaats in het Engels in de VS verschijnen. Google lijk in de eerste plaats vooral de wille focussen op het verbeteren van de dienst, veel meer dan op het uitbreiden naar andere landen.