Nieuws

Office 365 blaast vijf kaarsjes uit

Vandaag is het dag op dag vijf jaar geleden dat Microsoft zijn Office in de cloud lanceerde. Sinds dan is er veel veranderd.

[related_article id=”181777″]Op 28 juli 2011 begon de missie van Microsoft om het gewonnen terrein van Google te herwinnen. De zoekreus was met zijn Drive-oplossingen in het vaarwater van de softwarespecialist terecht gekomen en begon daar hoe langer hoe meer schade aan te richten. De tegenzet van Mirosoft, Office 365, bestond oorspronkelijk uit Exchange, Lync en Sharepoint. Wie wou, kon eveneens een abonnementsversie van Office 2010 aanschaffen.

Niet lang daarna verdween Lync ten gunste van Skype for Business, en werden nieuwe toepassingen toegevoegd zoals een presentatie- en een videoportaal. Office 365 was dan ook voornamelijk gericht op de zakelijke gebruiker, als opvolger van de Business Productivity Suite die Microsoft voordien aanbood. Het duurde natuurlijk niet lang voordat ook consumenten werden aangeboord met een Home- en Personal-versie.

[related_article id=”179959″]Dat Office 365 een zakelijke basis heeft, blijkt ook vandaag nog wanneer we kijken naar de gebruikscijfers: 70 miljoen voor de bedrijfstoepassingen en 22 miljoen voor consumenten. Die cijfers zijn een enorme stijging tegenover vorig jaar: toen gebruikte slechts 7 procent van bedrijfswerknemers een online Office-toepassing, tegenover 20 procent vandaag. Dat die nog zullen stijgen, staat dan ook buiten kijf.

Office 365 lijkt voor Microsoft de weg naar de toekomst. In combinatie met het One Windows-verhaal, waarbij gebruikers jaarlijks zullen kunnen betalen voor een nieuwe Windows 10-upgrade, zullen gebruikers de keuze krijgen hoeveel ze willen betalen voor hun Windows-gerelateerde toepassingen: het freemium-model. Wie weet waar het platform zal staan na nog eens vijf jaar?

businesscloudgoogle drivemicrosoftoffice 365verjaardagwindows 10

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren