Office 365 blaast vijf kaarsjes uit
Niet lang daarna verdween Lync ten gunste van Skype for Business, en werden nieuwe toepassingen toegevoegd zoals een presentatie- en een videoportaal. Office 365 was dan ook voornamelijk gericht op de zakelijke gebruiker, als opvolger van de Business Productivity Suite die Microsoft voordien aanbood. Het duurde natuurlijk niet lang voordat ook consumenten werden aangeboord met een Home- en Personal-versie.
[related_article id=”179959″]Dat Office 365 een zakelijke basis heeft, blijkt ook vandaag nog wanneer we kijken naar de gebruikscijfers: 70 miljoen voor de bedrijfstoepassingen en 22 miljoen voor consumenten. Die cijfers zijn een enorme stijging tegenover vorig jaar: toen gebruikte slechts 7 procent van bedrijfswerknemers een online Office-toepassing, tegenover 20 procent vandaag. Dat die nog zullen stijgen, staat dan ook buiten kijf.Office 365 lijkt voor Microsoft de weg naar de toekomst. In combinatie met het One Windows-verhaal, waarbij gebruikers jaarlijks zullen kunnen betalen voor een nieuwe Windows 10-upgrade, zullen gebruikers de keuze krijgen hoeveel ze willen betalen voor hun Windows-gerelateerde toepassingen: het freemium-model. Wie weet waar het platform zal staan na nog eens vijf jaar?