Google geeft zijn zelfrijdende wagens een lesje over fietsers
Hopelijk doet het recente ongeluk met de Tesla Autopilot wetenschappers extra wakker schudden over het belang van veiligheid bij zelfhandelende systemen. Google zet in ieder geval een stap in de goede richting. Het is zich bewust van de mogelijke gevaren die fietsers kunnen vormen, en daarom krijgen Googles zelfrijdende auto’s algoritmes die hen veiliger met de tweewielers leren omgaan.
Moeilijk anticiperen
Elke maand verspreidt Google een nieuw rapport over de voorgang van zijn zelfrijdende wagen, en voor de maand juni stond daar iets heel opmerkelijks in. Google wil namelijk extra focussen op veiligheid omtrent fietsers op de baan:
“Fietser zijn snel en
wendbaar – soms bewegen ze zich even snel voort als auto’s – en dat betekent ook dat het voor anderen erg moeilijk is om op hun acties te anticiperen”, zo luid het in Googles rapport. “Onze wagens zien fietsers als unieke weggebruikers, en zijn bekwaam om zorgvuldig rondom hen te rijden.”
Moed en zelfopoffering
Sensoren in de wagens kunnen fietsers uit eender welke richting zien bewegen. Zelfs als dat vanuit elke richting tegelijk gebeurt, zo blijkt uit het document. Googles nieuwe algoritmes werden samengesteld op basis van observaties van het gedrag van fietsers op de weg, en vanuit observaties op een privéterrein bij de Google Campus.
Dat laatste mag je echt heel serieus nemen. Bovenstaande afbeelding geeft weer hoe een wagen – het rode vlekje in het midden – wordt belaagd door meer dan honderd fietsers. Elke fietser wordt netjes apart geregistreerd. Meer dan honderd werknemers van Google gingen dus op gevaar voor eigen leven de test aan met een zelfrijdende wagen. Dat is pas geloven in je eigen technologie.
BMX versus tandem
Wanneer fietsers worden geregistreerd, krijgen ze meteen extra ruimte van Googles wagens. Een Google-auto zal volgens het rapport nooit een fietser voorbijsteken die door omstandigheden op de wegstrook rijdt. Verder houden de wagens rekening met handsignalen wanneer de koers van een fietser wordt berekend.
Naast het feit dat fietsers soms moeilijk te voorspellen zijn, komen fietsen ook in alle vormen en maten. Het verschil tussen een BMX en een tandem is bijvoorbeeld vrij groot. Google tackelt dat probleem door de artificiële intelligentie (AI) in de wagens kennis te laten maken met duizenden variaties van fietsen.