Nieuws

Online extremisme trekt almaar minder publiek

Amerikaanse veiligheidsdiensten pakken uit met de bewering dat ze erin geslaagd zijn extremisme online minder aantrekkelijk te maken. Een feit of een fabeltje?

[related_article id=”173997″]Extremistische kanalen die nieuwe rekruten proberen aan te werven, of die gewoon supporters trachten te bereiken, verliezen hun publiek. Dat beweren althans de Amerikaanse veiligheidsdiensten via het Witte Huis. Die voerden de voorbije twee jaar zelf verwoede campagnes om de bezoekers van ettelijke Twitter-accounts duidelijk te maken dat terrorisme geen goed idee is.

In 2014 had een gemiddeld jihadistisch Twitter-account nog zo’n 1500 volgers. Vandaag is dat gedaald naar 300. Genoeg voor de Amerikanen om een pluim op hun eigen hoed te steken. Via het blokkeren van die accounts en het publiceren van eigen propagandaberichten zijn ze ervan overtuigd dat ze de dreiging al goed hebben aangepakt.

Successupporters

Wel geven ze toe dat hun eerste pogingen niet al te doordacht waren. Zo publiceerden ze hun vroege berichten allemaal in het Engels, terwijl ze dat nu in het Arabisch doen. Het aantal anti-IS-berichten is ondertussen ook opgelopen tot een ration van 6-tegen-: zes berichten per bericht dat IS de wereld in stuurt.

Niet alleen de aanhoudende propaganda van de inlichtingendiensten werpen hun vruchten af; onafhankelijke waarnemers wijzen ook op de vele, recente nederlagen van IS. Die zouden vele aspirant-jihadisten momenteel ontmoedigen om zich aan te sluiten bij de verliezende zijde.

extremismeisjihadterrorisme

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken