Nummerplaten met RFID-chips klaar voor Europese uitrol
Samen met Tönnjes (autoregistratiesystemen) en Kirpestein (nummerplatenfabrikant) heeft NXP een jaar lang testen uitgevoerd met identificatiechips. Het Nederlandse bedrijf wil kentekens van wagens voorzien van radio-frequency identification (RFID)-chips om fraude te kunnen tegengaan. Momenteel is het immers te eenvoudig voor autodieven om een gestolen voertuig te voorzien van vervalste nummerplaten.
Obstakels
NXP testte zijn systeem gedurende een jaar uitvoerig. Het bedrijf voorzag een honderdtal militaire voertuigen op de landmachtbasis in Oirschot van zijn passieve labels. Dit bracht verschillende obstakels met zich mee. Militaire voertuigen zijn immers bepantserd, wat het signaal kan verstoren. Bovendien dienen de signalen vanaf een relatief grote afstand worden uitgelezen, terwijl wagens tegen hoge snelheden rijden.
De RFID-chips maken daarom gebruik van Ucode DNA, een encryptietechnologie van NXP. Deze techniek werkt tussen 860 MHz en 960 MHZ, wat binnen de ultra high frequency (UHF)-band valt. Hierdoor kunnen de chips tot een afstand van twaalf meter worden uitgelezen, terwijl het voertuig snelheden van 150 kilometer per uur haalt. De encryptietechnologie van NXP versleutelt het signaal met 128 bit advanced encryption standard (AES).
[related_article id=”183678″]Parkingtickets
Na een periode van twaalf maanden heeft NXP zijn onderzoek afgerond. Volgens het bedrijf is zijn technologie klaar om ingezet te worden in Europa. “De positieve resultaten van de tests hebben ertoe geleid dat de chips al op grote schaal worden gebruikt in Zuid-Amerika. Aangezien de technologie de privacy van auto’s respecteert, is de technologie eveneens klaar om in Europa gebruikt te worden,” zegt Olaf Renz van Tönnjes.
NXP denkt dat hun chips kunnen ingezet worden om kentekenfraude tegen te gaan. Ook kunnen de slimme nummerplaten gebruikt worden om te betalen voor parkeergarages. “Rekeningen voor parkings zouden automatisch aangerekend kunnen worden. Ook kan de technologie gebruikt worden om voertuigregistratie fraudebestendig te maken, voor verkeersbeheer en toegangscontrole,” aldus Renz.