Apple Watch-verkoop krijgt een zware dreun
Onderzoeksbureau IDC meldt dat de wereldwijde smartwatchverkoop een duik van 32 procent maakte in het tweede kwartaal van dit jaar. Opmerkelijk is dat de verkoop bij merken als Samsung, Lenovo, LG en Garmin standhoudt of zelfs lichtjes stijgt. IDC legt de oorzaak voor de grote daling volledig bij de Apple Watch.
Dat toestel was dit jaar goed voor 1,6 miljoen verkochte exemplaren. Dat klinkt misschien niet slecht, maar het is een pijnlijk cijfers vergeleken met vorig jaar. Vorig jaar – toen de Apple Watch op de markt kwam – rolde het nog 3,6 miljoen keer over de toonbank. Toch blijft Apple met zijn Watch aan de top van de ladder wat slimme horloges betreft.
Wachten op opvolger
IDC stelt dat het grote verlies voor Apple in de eerste plaats te maken heeft met de enorm goede verkoop van het jaar ervoor. De Apple Watch was het eerste horloge van Apple-makelij, en dat trok aan. Toch vermeldt het onderzoeksbureau ook dat de terugval in verkoop te maken heeft met de manier waarop Cupertino met zijn Watch omgaat. Potentiële kopers zouden minder gehaast zijn om nu nog een horloge te kopen, omdat Apple hoogstwaarschijnlijk met een opvolger van het product komt later dit jaar.
Wanneer we die nieuwe Watch mogen verwachten is nog niet duidelijk. In september zullen we in ieder geval al een blik mogen werpen op de nieuwe iPhones. Of we ook de Apple Watch te zien zullen krijgen, valt af te wachten.