Nieuws

Facebook treedt op tegen misleidende artikels

Facebook houdt niet van clickbait. En toen gebeurde dit.

[related_article id=”184557″]Voor een volgende update van de Facebook nieuwsfeed wordt het fenomeen ‘clickbait’ geviseerd. Vele gebruikers van het populairste sociale medium klagen al langer steen en been over de recente trend in nieuwstitels. “Je gelooft nooit wat er toen gebeurde,” “Deze beroemdheid gaat de wereld rond dankzij een nipslip,” en andere misleidende titels beloven lezers vaak veel meer dan ze eigenlijk bevatten aan nieuwswaarde.

Ook titels als “waarom appels eigenlijk slecht voor je zijn”, om dan uiteindelijk te zeggen dat het enkel geldt als je er te veel per dag eet, moeten in de toekomst gefilterd worden door Facebook. Het medium is het namelijk beu dat lezers op voorhand te weinig informatie krijgen of zelfs misleid worden.

Om het gewenste resultaat te bekomen past Facebook het algoritme voor zijn nieuwsfeed aan. Als dat een clickbaittitel tegenkomt, zal het dan het bereik van dat bericht beperken. In plaats van honderden gebruikers, zullen maar een handvol mensen het misleidende artikel te zien krijgen. Bezondigt de bron zich te vaak aan dergelijke praktijken, dan zal het bereik van de ganse pagina verzwakken.

Facebook wil wel benadrukken dat een medium met slechts enkele minder geslaagde titels niet moet vrezen: het moet immers niet altijd serieus zijn. Alleen de ergste zondaars zullen worden gestraft, terwijl bronnen van een hogere kwaliteit gevrijwaard blijven. Rest nog de vraag: welke media voelen zich aangesproken?

clickbaitmisleidingnieuwsontspanningsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken