Facebook treedt op tegen misleidende artikels
Ook titels als “waarom appels eigenlijk slecht voor je zijn”, om dan uiteindelijk te zeggen dat het enkel geldt als je er te veel per dag eet, moeten in de toekomst gefilterd worden door Facebook. Het medium is het namelijk beu dat lezers op voorhand te weinig informatie krijgen of zelfs misleid worden.
Om het gewenste resultaat te bekomen past Facebook het algoritme voor zijn nieuwsfeed aan. Als dat een clickbaittitel tegenkomt, zal het dan het bereik van dat bericht beperken. In plaats van honderden gebruikers, zullen maar een handvol mensen het misleidende artikel te zien krijgen. Bezondigt de bron zich te vaak aan dergelijke praktijken, dan zal het bereik van de ganse pagina verzwakken.
Facebook wil wel benadrukken dat een medium met slechts enkele minder geslaagde titels niet moet vrezen: het moet immers niet altijd serieus zijn. Alleen de ergste zondaars zullen worden gestraft, terwijl bronnen van een hogere kwaliteit gevrijwaard blijven. Rest nog de vraag: welke media voelen zich aangesproken?