Facebook omzeilt adblockers: iedereen krijgt advertenties te zien
Facebook heeft een manier gevonden om advertenties op zijn site te tonen, zelfs wanneer je een adblocker gebruikt. In een blogpost doet het sociale medium uit de doeken waarom de advertenties op zijn site wel nuttig zijn. Volgens het bedrijf zijn de advertenties zodanig gepersonaliseerd dat ze een meerwaarde bieden aan Facebook.
Storende advertenties
“De voorbije jaren hebben we geprobeerd te begrijpen wat mensen vervelend vinden aan online advertenties. Mensen hebben ons verteld dat ze niet graag advertenties zien die irrelevant zijn of de ervaring op websites verstoren. Mensen willen ook graag controle hebben over welke soort advertenties ze zien,” staat te lezen in de blogpost van Facebook.
[related_article id=”180486″]Als een resultaat van zijn onderzoek heeft Facebook verschillende tools gemaakt die mensen toelaat om te bepalen welke advertenties ze te zien krijgen. Hierdoor kan je in Facebook nakijken over welke onderwerpen je advertenties te zien krijgt en deze onderwerpen eventueel aanpassen. Ook kan je advertenties van bepaalde bedrijven blokkeren en heeft Facebook zijn advertenties deel gemaakt van het nieuwsoverzicht, waardoor ze de ervaring op de website niet verstoren.
Omzeilen
Hoe Facebook erin slaagt adblockers te omzeilen, vertelt het sociale medium niet in zijn blogpost. Het bedrijf schrijft enkel dat het geen geld heeft gegeven aan de makers van de applicaties om advertenties langs de tools te krijgen.
Adblockers slagen er meestal in advertenties te detecteren doordat deze in de code benoemd worden als advertentie. De meeste websites kunnen dit niet veranderen, omdat adverteerders deze code gebruiken om analyses rond hun advertenties te doen. Doordat Facebook erg groot is, kan het dergelijke vragen naast zich neerleggen en de code van advertenties er hetzelfde laten uitzien als deze van echte berichten. Dit maakt het voor adblockers een stuk moeilijker om advertenties te detecteren en blokkeren.