Tesla Autopilot maakt ook in China slachtoffers
Na een ongeval in China is de Autopilot van Tesla wederom in opspraak gekomen. In algemene berichten waarschuwt Tesla dat de functie niet volledig autonoom is en dat chauffeurs steeds hun handen op het stuur moeten houden en alert moeten blijven. Niet in elke garage wordt dit echter even duidelijk uitgelegd. Een Chinese man betaalt hiervoor de prijs.
[related_article id=”183141″]Ongeval
De 33-jarige Luo Zhen reed richting zijn werk op één van de snelwegen in Peking met de Autopilot ingeschakeld. Een wagen stond stil tegen de berm van de weg met een gevarendriehoek als extra waarschuwing. De Autopilot van de man zijn Tesla detecteerde het gevaar echter niet, waarna de twee wagens met elkaar in contact kwamen. Met een beschadigde zijkant en afgerukte zijspiegel van zijn wagen komt Luo er nog goed vanaf. Bij een eerder ongeval met een Tesla moest de chauffeur het immers met zijn leven bekopen.
Eigen schuld
Tesla ontkent in dit geval alle aansprakelijkheid. “De chauffeur van de Tesla, waarvan de handen niet op het stuur werden gedetecteerd, stuurde niet bij om een ongeval te vermijden,” legt een woordvoerder van Tesla uit aan Reuters. “Zoals duidelijk is gecommuniceerd aan de chauffeur is Autopilot een assistentiefunctie, waarbij het noodzakelijk is dat je je handen te allen tijde op het stuur houdt.”
Luo is het echter niet eens met deze uitleg. Volgens de man werd de Tesla aan hem aangeprezen omwille van zijn zelfrijdende functies. Tijdens een testrit zou de verkoper van Tesla zelfs zijn handen van het stuur hebben gehaald, om aan te tonen hoe goed de Autopilot werkt. Andere Chinese Tesla-klanten beamen dit verhaal.