Samsung stelt Galaxy Note 7 uit in Europa na ontploffingsgevaar
Na recente meldingen van enkele Galaxy Note 7-toestellen die spontaan ontploften, is er nu een officiële reactie van Samsung binnen. Een duidelijke reactie: alle toestellen die al verkocht zijn moeten terug worden gestuurd naar Samsung. Op alle markten (VS, Zuid-Korea) waar de Note 7 al werd verkocht, worden de toestellen onmiddellijk uit de rekken gehaald en wordt de verkoop gestaakt.
Effectieve productiefout
Allereerst werd er eerst gedacht dat het probleem bij onofficiële laders lag, maar nu blijkt het effectief een productiefout te gaan. De batterijen voor de Note 7 worden zowel in China als Zuid-Korea gemaakt. Het is bij die laatste dat het probleem zit. Omdat Samsung geen enkel risico wil nemen, moeten alle toestellen terug.
Tot nu toe zijn er al 35 verschillende gevallen aan het licht gekomen. Het probleem zit maar in 24 per 1 miljoen toestellen, één per 42.000 stuks, maar Samsung neemt geen risico. Koh Dong-jin, president van Samsungs mobiele divisie, verontschuldigt zich voor de terugroepactie en alle ongemakken die daarbij horen.
Verkoopstop
[related_article id=”185181″]Deze terugroepactie zal Samsung veel geld kosten, want meer dan één miljoen smartphones waren tot nu toe verkocht. De tijdelijke verkoopstop gooit nog extra zout in de wonde, maar Samsung stelt de veiligheid van de klanten voorop. Er wordt verwacht dat er nu ongeveer twee weken nodig is om ‘veilige’ toestellen in de winkel te leggen, zodat de verkoop kan worden verder gezet op de markten waar de Note 7 al beschikbaar was.In Europa was de lancering van de Galaxy Note 7 voorzien voor 9 september, maar dat is niet meer haalbaar. Koen Dekoning, Communicatiemanager bij Samsung: “De lancering van volgende week gaat niet door en wordt voor onbepaalde tijd achteruit geschoven. We hopen snel een nieuwe datum te kunnen meedelen voor de Europese lancering van de Samsung Galaxy Note 7.”
Hieronder het officiële statement van Samsung:
Samsung is committed to producing the highest quality products and we take every incident report from our valued customers very seriously. In response to recently reported cases of the new Galaxy Note7, we conducted a thorough investigation and found a battery cell issue.
To date (as of September 1) there have been 35 cases that have been reported globally and we are currently conducting a thorough inspection with our suppliers to identify possible affected batteries in the market. However, because our customers’ safety is an absolute priority at Samsung, we have stopped sales of the Galaxy Note7.
For customers who already have Galaxy Note7 devices, we will voluntarily replace their current device with a new one over the coming weeks.
We acknowledge the inconvenience this may cause in the market but this is to ensure that Samsung continues to deliver the highest quality products to our customers. We are working closely with our partners to ensure the replacement experience is as convenient and efficient as possible.