Nieuws

Duitsland krijgt eerste waterstoftrein voor passagiers

Tijdens een grote transportbeurs in Berlijn is de Coradia iLint onthuld. Deze waterstoftrein kan je over een jaar nemen in Nedersaksen.

Ondanks vernieuwingen aan het treinnet over heel Europa zijn er nog steeds een hoop sporen die niet voorzien zijn van elektrische leidingen. Op deze sporen wordt er gebruik gemaakt van dieseltreinen, welke net als wagens koolstofdioxide uitstoten. Een project in Duitsland hoopt een einde te maken aan deze vervuilende treinstellen. In samenwerking met Alstom heeft het land een groene trein klaar voor sporen zonder elektrische leidingen.

Tijdens InnoTrans, een transportbeurs in Berlijn, stelt Alstom de Coradia iLint voor. Deze trein wordt aangedreven door waterstofcellen en heeft hierdoor geen elektriciteitsleiding nodig.

[related_article id=”184169″]

Waterstofcel

In een waterstofcel wordt met behulp van een chemische reactie elektriciteit opgewekt. In de cel wordt waterstof bij de anode en zuurstof bij de kathode aangevoerd. Met behulp van een katalysator wordt het waterstof opgesplitst in twee waterstofionen en twee elektronen. Deze elektronen stromen via een elektrisch circuit naar de kathode en zorgen voor elektriciteit. De ionen stromen daarentegen door het elektrolyt naar de kathode. In de kathode reageren de ionen en elektronen met het zuurstof en ontstaat er water.

In de Coradia iLint wordt waterstof geleverd aan de brandstofcel via tanks waarin het waterstof als gas wordt bewaard. De zuurstof zal daarentegen uit de lucht worden gehaald en reageren met het waterstof, waardoor de trein van elektriciteit kan worden voorzien.

Batterij

Niet alle energie zal echter meteen kunnen worden gebruikt, daarom bevat de trein eveneens lithiumionbatterijen. In deze batterijen wordt de extra energie opgeslagen, welke kan worden gebruikt om wanneer het voertuig snel moet versnellen. Ook kinetische energie die ontstaat wanneer de trein remt, zal in de batterijen worden bewaard. De trein zal enkel stoom en gecondenseerd water uitstoten.

De Coradia iLint zal vanaf eind 2017 rijden op het spoor Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven, dat zich in het noordwesten van de Duiste staat Nedersaksen bevindt. De staat heeft ondertussen 14 exemplaren van de waterstoftrein besteld. Tests met de Coradia iLint zullen deze herfst van start gaan en eind volgend jaar worden beëindigd.

https://www.youtube.com/watch?v=O3bUE9uHkqM

AlstomCoradia iLintduitslandNedersaksentransporttreinwaterstofWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken