Hoe Facebook van VR een sociale beleving wil maken
Tijdens VR-conferentie Oculus Connect toont Facebook zijn nieuwste ideeën voor sociale interactie in virtual reality. Het bedrijf laat zien dat zijn nieuwe avatars kunnen lachen en fronsen. Bovendien hebben de personages voortaan armen, waardoor de handen niet langer in de lucht zweven.
Toybox
Momenteel kan je bij Toybox terecht voor een sociale ervaring in VR. Jij en je vrienden kunnen dingen met blokken bouwen, tafeltennis spelen en schieten op rozen in een virtuele schietgalerij. In dit programma heeft je avatar echter een anoniem blauw hoofd en twee zwevende handen.
Enkele maanden geleden, toonde Facebook een upgrade aan zijn blauwe avatars. Het bedrijf liet zien hoe je je avatar van gepersonaliseerde kleren kan voorzien en het gezicht kan aanpassen met een kapsel en bril. Het gezicht van de avatars bleef echter een bevroren masker.
Lachen
Met zijn meer geavanceerde avatars brengt Facebook hier verandering in. “Mondbewegingen voorzien een visuele indicator dat iemand aan het praten is, waardoor een conversatie natuurlijker gebeurt,” legt Michael Booth van Facebook uit. “Het systeem combineert signalen van je stem, hoofd en handposities om basis emoties te tonen.”
Behalve nieuwe avatars bevat virtual reality voortaan eveneens Facebook Messenger. Mark Zuckerberg liet tijdens een demo zien hoe hij zijn vrouwen opbelde, waarna Priscilla te zien was in een live video in de virtuele ruimte. Hierdoor kon Zuckerberg een selfie maken van zijn avatar, een beeld van zijn vrouw en een foto van zijn hond Beast. Het resultaat is de eerste selfie ter wereld met gemengde realiteit.